Big brother is watching you - orson wells

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Big brother is watching you - orson wells

Steeds meer van onze privégegevens komen in computernetwerken terecht.

Privacy hebben we nog maar nauwelijks en zal steeds minder worden.

Welke gevaren en voordelen zien jullie?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Big brother is watching you - orson wells

Volgens mij haal je Orson Welles en George Orwell door elkaar.

En verder: De technolgie ontwikkelt, en de ethiek verandert mee. Vroeger vond men het gevaar van auto's onacceptabel en moesten ze stapvoets rijden, vooruitgegaan door een man met een toeter.

Het went vanzelf.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Big brother is watching you - orson wells

Volgens mij haal je Orson Welles en George Orwell door elkaar.
Welles! (Niet nietes). Bedankt voor de correctie.
Welke gevaren en voordelen zien jullie?
Dus een gevaar (of voordeel) is na gewenning geen gevaar (of voordeel) meer?

Berichten: 8

Re: Big brother is watching you - orson wells

Dat prive gegevens voor het oprapen liggen in het digitale netwerk, vindt ik erg zorgelijk.

Ik had een programmatje ter beschikking die ik als ik iemand een mail stuur onopgemerkt bij diegene op de computer instaleerd.

Deze programma stuurde mij alle gegevens elke typ die gedaan werd tot aan creditkaart gegevens toe.

Zelfs al heb je niets te verbergen en wil je transparant zijn, neem ik aan dat je niet zoals bovenstaand transparant wilt zijn.

1probleem als wat te maken is is ook te kraken, met andere woorden als het moet kan alles vant net gevist worden.

Het is een onnodige discussie Big Brother will watch you when it wants..

Vind dat de post in sommige vormen van informatie stromen onmisbaar blijft. Zeker bij bedrijfstakken.

Groetjes Little Sister(haha)

Dat prive gegevens voor het oprapen liggen in het digitale netwerk, vindt ik erg zorgelijk.

Ik had een programmatje ter beschikking die ik als ik iemand een mail stuur onopgemerkt bij diegene op de computer instaleerd.

Deze programma stuurde mij alle gegevens elke typ die gedaan werd tot aan creditkaart gegevens toe.

Zelfs al heb je niets te verbergen en wil je transparant zijn, neem ik aan dat je niet zoals bovenstaand transparant wilt zijn.

1probleem als wat te maken is is ook te kraken, met andere woorden als het moet kan alles vant net gevist worden.

Het is een onnodige discussie Big Brother will watch you when it wants..

Vind dat de post in sommige vormen van informatie stromen onmisbaar blijft. Zeker bij bedrijfstakken.

Groetjes Little Sister(haha)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Big brother is watching you - orson wells

Dus een gevaar (of voordeel) is na gewenning geen gevaar (of voordeel) meer?


Nee hoor, het gevaar is nog steeds aanwezig, maar het wordt minder belangrijk gevonden. Dat kan komen door een grotere mate van kennis zodat men beter in staat is de gevaren goed in te schatten, of door een veranderende moraal waardoor men de gevolgen meer accepteert.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Big brother is watching you - orson wells

Richard Mertens schreef:Dat prive gegevens voor het oprapen liggen in het digitale netwerk, vindt ik erg zorgelijk.

Ik had een programmatje ter beschikking die ik als ik iemand een mail stuur onopgemerkt bij diegene op de computer instaleerd.

Deze programma stuurde mij alle gegevens elke typ die gedaan werd tot aan creditkaart gegevens toe.
Dat is wat anders. Je hebt het immers over volstrekt illegale en door de wet strafbaar gestelde zaken. Daar hoeft geen discussie over gevoerd te worden, dat is ongewenst en daarom ook strafbaar gesteld. Sterker nog, het was altijd al strafbaar maar nu beginnen mensen langzaamaan in te zien dat omgang met elkaar in de "virtuele" wereld aan dezelfde moraal en wetten onderhevig is als de omgang in de echte wereld.

Waar de discussie over gaat, en waar het grijze gebied ligt, is het gemak waarmee dankzij de computer allerlei gegevens kunnen worden opgeslagen, gecombineerd met andere gegevensbronnen en gebruikt voor zaken waar de databases in eerste instantie helemaal niet voor bedoeld waren.

Ook daarvoor geldt allerlei regelgeving, maar die staat nogal in de kinderschoenen. Ook de overheid maakt zich op sommige momenten schuldig aan het overtreden van deze regelgeving, wat natuurlijk geen goed voorbeeld geeft. Daarbij is de controle lastig. Immers, iemand kan twee databases koppelen zonder dat het opvalt. Het valt pas op als het te laat is, namelijk wanneer door die koppeling interessante nieuwe informatie is ontstaan, die gebruikt wordt ten koste van de mensen van wie gegevens in de databases staan, en dan nog pas wanneer deze slachtoffers zich hiervan bewust zijn en melding maken.

In extremis kan dit ongemerkt tot allerlei uiterst ongewenste situaties leiden. Je kunt hier hele thrillers over volschrijven als je dat zou willen (en over het nodige schrijftalent beschikt). De dagelijkse praktijk is echter dat de meeste databases alleen daarvoor worden gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn, dat het merendeel van de koppelingen gemaakt wordt ten behoeve van degenen die in de databases staan, en dat misbruik uiteindelijk altijd boven tafel komt en zwaar bestraft wordt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer