Wat gebeurt er als de maan er niet was

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Wat gebeurt er als de maan er niet was

hallo, ik ben 9 jaar en vraag me af wat er gebeurt als de maan er niet was.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Wat gebeurt er als de maan er niet was

Gezien de leeftijd van de topicstarter wordt élke reactie of delen daarvan waarin niet astrofysisch geaccepteerde ideeën worden aangedragen zonder verdere opgaaf van redenen verwijderd. Andere gebruikers wordt verzocht op zulke posts of delen daarvan dan ook niet in te gaan.

Het moderatorteam
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 817

Re: Wat gebeurt er als de maan er niet was

Eerst en vooral: Leuk dat onze planeten je zo al interesseren!! Hoe jonger hoe beter zeg ik dan :D .

Ik zal het proberen zo goed mogelijk uit te leggen:

Alle planeten, hun manen en de zon trekken elkaar aan.

Je mag dit ter vereenvoudiging, omdat je kennis van fysica nog klein is, beschouwen als een koord waaraan men trekt.

Stel dat jij en wat vriendjes allemaal koorden rond elkaars heup binden, en gaan trekken. Zo moet je het zien met de planeten.

Nu stel dat er iemand hard aan het trekken is aan dat koord rond je middel (of aan je kleren aan het trekken, of wat dan ook), en heel plots laat hij los.

Waarschijnlijk gaat je lichaam dit niet verwachten en ga je omvallen.

Hetzelfde kun je doen bij de maan.

Als er opeens iets zou zijn, waardoor die maan 'weg was' van de ene moment op de andere, dan zou er geen 'evenwicht' meer zijn.

De planeten zouden 'omvallen' als het waren.

Maar planeten kunnen natuurlijk niet letterlijk omvallen. Maar wat doen ze dan wel?

De planeten zitten in banen rond de zon (ruwweg de vorm van een eitje, en ze draaien cirkeltjes rond de zon, waardoor we ook seizoenen hebben).

Nu is op ieder moment dat we in die baan zitten, een evenwicht. Wat we hiermee bedoelen is dat de aarde net hard genoeg 'vliegt' door de ruimte, om net niet tegen de zon te botsen.

Maar ook weer niet hard genoeg, om zomaar langs de zon door te vliegen.

Omdat de aarde 'rechtdoor' probeert te gaan, en de zon de aarde naar zich toe trekt, gaan we schuin bewegen.

Als je een deel spagettistokjes neemt, en ze allemaal schuin uiteinde tegen uiteinde legt, zul je zien dat je ook een eitjesvorm bekomt. Dat is dus hoe we daaraan komen.

Als we nu die maan eruit doen, is dat evenwicht weg. Maw: alle spagettistokjes zullen een beetje draaien.

Hoe fel ze precies draaien is moeilijk te voorspellen uit mijn hoofd, maar misschien vliegen we wel weg van de zon, of net erin?

Misschien gebeurt er heel weinig, en gaan we gewoon een 'andere baan rond de zon' draaien, waardoor we langere zomers ofzo zouden krijgen.

Dit is ongeveer zo simpel als ik het voor je kan uitleggen, rekening houdend dat je 9 jaar bent.

disclaimer: Gezien de leeftijd van de topicstarter heb ik de dingen sterk vereenvoudigd. Ik ben me ervan bewust dat de materie wat ingewikkelder ligt als dit, en maan de mede forumgebruikers aan om me niet attent te maken op deze feiten. Het zou onnodige verwarring zaaiien.

Indien ik grove fouten tegen de astrofysica maak, mag men die natuurlijk altijd verbeteren, maar ik geloof dat ik met deze informatie wel goed zit.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Wat gebeurt er als de maan er niet was

Erg leuk om te zien dat jonge mensen geinteresseerd zijn in dit onderwerp :P

en een hele goeie vraag!

Op Discovery (heb je vast wel van gehoord :P ) zonden ze regelmatig

een serie uit die ging over wat er zou gebeuren als er geen maan was:

If we had no moon (als we geen maan zouden hebben)

Jammergenoeg is het in het Engels, maar misschien kun je het samen met een

grotere broer, zus of één van je ouders kijken en kunnen ze het een beetje

voor je vertalen.

Er zijn in ieder geval hele mooie beelden te zien :D

If we had no moon deel 1

If we had no moon deel 2

If we had no moon deel 3

If we had no moon deel 4

If we had no moon deel 5
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Wat gebeurt er als de maan er niet was

anusthesist schreef:Jammergenoeg is het in het Engels, maar misschien kun je het samen met een

grotere broer, zus of één van je ouders kijken en kunnen ze het een beetje

voor je vertalen.
kun jij de belangrijkste conclusies van die documentaires (dank voor de links trouwens) dan niet even netjes en helder op een rijtje zetten voor axelf?? :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wat gebeurt er als de maan er niet was

Misschien ook interessant om te weten: als de maan er niet was, zouden de zeeën geen getijden (eb en vloed) kennen! Al dat water wordt namelijk een beetje aangetrokken door de zwaartekracht van de maan.

Natuurlijk niet genoeg om helemaal uit de zee omhoog te worden getrokken, want de zwaartekracht van de aarde is veel sterker (de aarde is groter en dichterbij). Maar de invloed van de maan is wel groot genoeg om het water een beetje opzij te trekken, waardoor het water de ene keer (afhankelijk van waar de maan op dat moment is) wat hoger en de andere keer wat lager staat.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Wat gebeurt er als de maan er niet was

Heb je wel eens van eb en vloed gehoord? Twee keer op een dag is het op sommige plekken op aarde hoog water, dit noemen we vloed (er lijkt dan meer water in de zee te zitten) en Twee keer op een dag is het op sommige plekken laag water en dat noemen we eb. Net zoals ToonB vertelde trekken alle dingen op aarde en in het heelal aan elkaar. Dit kan je wel merken want spring maar eens heel hard omhoog, je wordt vanzelf door de aarde naar beneden getrokken. Dit trekken noemen we zwaartekracht (misschien had je er wel eens van gehoord) en het is de kracht die dingen zwaar maakt, vandaar de naam.

Dus alle dingen trekken aan elkaar, zelfs jij en iemand die in je buurt loopt, maar het is ONTZETTEND weinig. Ga maar na, de aarde is ontzettend veel groter dan jij of ik en toch lukt het ons om even van de zwaartekracht te ontsnappen en omhoog te springen. Pas als je dingen ter groote van een planeet hebt, dan merk je de zwaartekracht pas goed. Nu ik zei dat alles aan elkaar trekt en dat doet de maan dus ook. Sterker nog, die zwaartekracht is precies wat de maan en de aarde vlak bij elkaar in de buurt houdt. De aarde en de maan trekken aan elkaar en draaien rondjes om elkaar heen als twee dansende mensen.

Wat heeft dit allemaal met eb of vloed te maken? De maan trekt aan de aarde en de aarde trekt aan de maan. Dit kan je merken aan de zeeen om je heen die af en toe naar de maan getrokken wordt. Als de aarde precies goed gedraait is (de aarde draait rond, daarom hebben we dag en nacht, is misschien een ander verhaal) staat de maan boven bijvoorbeeld de noordzee bij scheveningen (als je uit Nederland komt, anders moet je maar aan een strandplaats in Belgie denken) en trekt een beetje de zee omhoog van de aarde. Dit is waarom het vloed is. Er lijkt meer water in de zee te zitten, omdat het water een beetje uit elkaar getrokken wordt, net zoals dat je een elastiekje uit elkaar kan trekken. Als je hard aan een elastiekje trekt lijkt er ook ineens meer elastiek te zijn. Dat doet de maan dus ook met de zee.

Dus als de maan er niet meer zou zijn, dan zouden we ook geen eb of vloed meer hebben.

Een ander HEEL belangrijk ding van de maan is dat het als een soort paraplu voor kometen is. Net zoals dat een paraplu jou beschermd in de regen, zo beschermt de maan de aarde van kometen en andere vallende stenen. Ik vertelde dat alles elkaar aantrekt, dat doet de maan dus ook met de kometen die naar de aarde toevliegen. Zonder de maan waren er misschien veel meer kometen op aarde gevallen en hadden wij als mensen een HEEL groot probleem gehad.

En als de maan er niet zou zijn, zou dat jammer zijn, want hij is ontzettend mooi (maar dat is persoonlijk natuurlijk. :D )
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Wat gebeurt er als de maan er niet was

kun jij de belangrijkste conclusies van die documentaires (dank voor de links trouwens) dan niet even netjes en helder op een rijtje zetten voor axelf?? :P
Jawel hoor :P

Even kijken wanneer ik de tijd heb om die documentaire weer helemaal te bekijken.

Leuk om te zien hoe mensen het uitleggen, nu snap ik het ook bijna :D
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 2

Re: Wat gebeurt er als de maan er niet was

hallo allemaal.

heel erg bedankt voor deze belangrijke informatie!!!

axelf! :P :D :P

de filmpjes ga ik zo kijken met mijn moeder!!!

Berichten: 32

Re: Wat gebeurt er als de maan er niet was

Hey,

Ik had een vraagje.... Er wordt gezegd dat de maan telkens verder weg gaat van de aarde. Zou dit gevolgen hebben tot de rotatie snelheid van de aarde/maan?

groetjes

Berichten: 12

Re: Wat gebeurt er als de maan er niet was

1) de rotatiesnelheid

2) de getijden op aarde

Reageer