[chemie] hoe maak je lachgas

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 9

[chemie] hoe maak je lachgas

Ik wil voor mijn GIP lachgas maken, Maar ik wil eens weten op welke manieren je dat kan maken en hoe je lachgas kan aanduiden.

Berichten: 817

Re: [chemie] hoe maak je lachgas

Wikipedia (nederlandse versie) zegt:
Lachgas kan op verschillende wijzen bereid worden, bijvoorbeeld uit ontleding van nitraten of van ondersalpeterigzuur:

H2N2O2 → N2O. + H2O.
De engelstalige wikipedia geeft een vrij uitgebreide versie van het hoofdstukje: Manufacture. (wat niet meer betekent als : bereid)

bron: Wikipedia - Nitrous Oxide
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 9

Re: [chemie] hoe maak je lachgas

Ik heb van iemand gelezen dat je met ureum salpeterzuur en zwavelzuur lachgas kan maken. Maar kan het ook?

Berichten: 817

Re: [chemie] hoe maak je lachgas

via de volgende reactie kan dat
\(2 (NH_2)_2CO + 2HNO_3 + H_2SO_4 \rightarrow 2 N_2O + 2CO_2 + (NH_4)_2SO_4 + 2H_2O\)
Deze (engelstalige) pagina helpt mogelijk wat meer: Preparation of Nitrous oxide from Urea, Nitric acid and sulfuric acid
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [chemie] hoe maak je lachgas

Dat zijn geen prettige stoffen en de reactie vereist vaardigheid en de beschikking over de juiste instrumenten. Zoals de tekst al aangeeft bestaat er een kans dat stikstofmonoxide en -dioxide vrijkomen, giftige en bedwelmende dampen.

Als je echt lachgas nodig hebt kun je het beter kopen.

p.s. wat is een GIP?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 771

Re: [chemie] hoe maak je lachgas

p.s. wat is een GIP?
een geïntegreerde proef :D

Vergelijkbaar ding zoals een eindwerk, profielwerkstuk e.d.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ge%C3%AFntegreerde_proef

Berichten: 9

Re: [chemie] hoe maak je lachgas

zijn er nog andere manieren dan die je nu opgesomd heb?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [chemie] hoe maak je lachgas

Wat begreep je niet aan "als je echt lachgas nodig hebt kun je het beter kopen"?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 817

Re: [chemie] hoe maak je lachgas

Zoals ik het denk handelt Tommeke14's eindwerk over lachgas, en hou zou als praktische proef ook lachgas willen maken.

Maar zoals marco reeds aangaf, zijn die zuren niet bepaald aangeraden om mee te werken, om de eigenschappen van ureum maar even te vergeten dan.

Overleg dit desnoods even met je leerkracht scheikunde, en kijk of hij/zij bereid is je te begeleiden in een van de proeven.

Daarnaast twijfel ik of er iemand is die zomaar alle manieren om lachgas te maken uit zn hoofd kent. Wij zullen dus net zozeer als jij gewoon moeten zoeken.

Ik raad aan om eens in catalogi van een wetenschapelijke bibliotheek te gaan zoeken. Daar vind je vaak al meer, en uitgebreidere uitleg, die geschikter is voor een eindwerk. (je kan immers een bron vermelden met enige waarde, waar wikipedia voor een eindwerk vaak niet echt voldoende is).
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 9

Re: [chemie] hoe maak je lachgas

hmmmm Ik heb jammer genoeg geen wetenschapelijke bibliotheek in mijn buurt dus ken jij toevallig een paar boeken waar er informatie is over lachgas

Berichten: 771

Re: [chemie] hoe maak je lachgas

Zoals ik het denk handelt Tommeke14's eindwerk over lachgas, en hou zou als praktische proef ook lachgas willen maken.


Het gaat hier over Ryz en niet over mij... :D

(toch eventjes duidelijk maken)

Berichten: 817

Re: [chemie] hoe maak je lachgas

@ Tommeke: inderdaad. Excuses, klein overzichtsfoutje :D
hmmmm Ik heb jammer genoeg geen wetenschapelijke bibliotheek in mijn buurt dus ken jij toevallig een paar boeken waar er informatie is over lachgas
Hmm, ik weet niet zo dadelijk boeken uit mn hoofd.

Kijk eens in wat catalogi, beschikbaar via de sites van ongeveer elke unief/hogeschool in BE/NL.

Verder hebben ook al deze hogescholen en universiteiten een wetenschappelijke bibliotheek, en hebben grote bibliotheken (provinciale bib's) een wetenschappelijke afdeling.

Ik kan van bij mij thuis op een uurtje max per bus 3 of 4 bibliotheken met een wetenschappelijke afdeling bereiken (2 ervan zijn uitsluitend wetenschappelijk).

Met wat buspendelen moet je waar jij woont ook wel eentje kunnen bereiken. Uiteindelijk: als je daar een dag zoekt, is je GIP nagenoeg af, om het zo te zeggen.

dus dat uurtje op en af is best te besteden lijkt me.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 9

Re: [chemie] hoe maak je lachgas

is het niet mogelijk om lachgas gewoon uit de atmosfeer te halen?

ik bedoel: stikstof voor 78% en zuurstof voor 21 %

en ik heb ergens gelezen dat deze reactie in koude temperaturen gebeurt, dus misschien op de mount everest of de zuidpool...

Berichten: 817

Re: [chemie] hoe maak je lachgas

Zou volgens mij perfect kunnen, maar als je 'lachgas wil maken', kwalificeert dit niet echt denk ik :D .

Daarnaast is de zuidpool en/of everest wat ver voor een eindwerk :P
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 9

Re: [chemie] hoe maak je lachgas

wat bedoel je met 'maken'?

ga je lachgas uit het niets maken of hoe of wat?

men kan nog altijd geen atomen wegtoveren of tevoorschijn halen heé

Gesloten