Diarree

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 579

Diarree

Is diarree meestal het gevolg van bacteriele infectie in darm of komt het bij virusinfectie ook voor?

En nog een vraagje... wat doet de darmwand op dat moment? Het lichaam beschermen oid?

o dit mag wel verwijderd... ik google wel de vraag is denk ik niet interessant genoeg. :D

groetjes
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Diarree

Google kan inderdaad een correct antwoord geven, mits je een betrouwbare site gevonden hebt.

Kort samengevat zou je moeten vinden dat diarree van zowel virale als bacteriële oorsprong kan zijn. Zeer veel enterobacteriën kunnen diarree geven zoals shigella, salmonella,...

Het bekendste virus dat diarree veroorzaakt is waarschijnlijk het rotavirus (vooral bij jonge kinderen).

Het meest dodelijke m.o. dat diarree veroorzaakt is m.i. de Vibrio cholerae bacterie. Langer dan een dag leef je niet.

Verder kunnen ook parasieten , darmziekten zoals de ziekte van Crohn, bepaalde voedingsstoffen zoals xylitol, intolleranties zoals coeliakie,... diarree veroorzaken.

Zoals je ziet, over diarree kan men uren praten.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Diarree

Meestal wordt diarree veroorzaakt door een virus, ofwel een onschuldige gastro-enteritis.

Bacterien veroorzaken meestal heftiger diarree die vaak gepaard gaat met bloedbijmenging en slijm.

Dit zie je meestal in het kader van een voedselvergiftiging.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 339

Re: Diarree

Het meest dodelijke m.o. dat diarree veroorzaakt is m.i. de Vibrio cholerae bacterie. Langer dan een dag leef je niet.
Àls je al in slechte lichamelijke toestand bent als je ziek wordt, tenminste (bij een goede voedingstoestand zal het toch minder heftig verlopen),

èn de verloren liters niet aanvult door evenveel liters ORS ([wiki=nl]Oraal rehydratiemiddel[/wiki]) te drinken (grofweg 9 gram zout op een liter water en een wat suiker; maar het kan verfijnder). Hiermee is een besmetting in principe op te vangen.

Dus vooral in gebieden met ondervoeding en zonder goed drinkwater is de ziekte zo ernstig.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Diarree

Het vochtverlies door cholera kan oplopen tot tientallen liters per dag. Met ORS alleen kan je dat niet opvangen. Een infuus/antibiotica is toch een must. We zitten dan wel in ontwikkelingsgebieden waar deze zaken vaak niet altijd voorhanden zijn.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Diarree

Zoals je ziet, over diarree kan men uren praten.
:D

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik heb idd eea gevonden! en leuke 'beestjes' bekeken ... maar ik vond niet zo veel over waarom de darmwand op die manier reageert (dus zeg maar onvoldoende vocht opneemt). Ik vond iets over 'schoonspoelen' en iets over 'ontstoken darmwand'.

Ik had logisch beredeneerd dat dat misschien ook iets van een beschermingsmechanisme was (dat er dan ook geen/minder bacterien 'meekomen' bloedbaan in of zo).

En wat me opviel bij wat 'ertegen te doen was' dat eigenlijk het lichaam het zelf moet opknappen...

[even illegaal... ik had al 12 dagen en was wel benieuwd wat er in mijn lijf gaande was... op dit moment gaat het super de goede kant op maar gelukkig ligt er een kweekje in ziekenhuis voor wie nieuwsgierig zijn :P nb ik vraag geen raad of advies of zo]
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Diarree

Enerzijds is het een beschermingsmechanisme, anderzijds is het een gevolg van de ontsteking zelf.

De choleratoxine is een goed voorbeeld hoe de darm wordt gestimuleerd om extra CL- uit te scheiden:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=86610

Dit leidt tot extra Na+ efflux en als gevolg van de toegenomen osmotische gradient worden grote

hoeveelheden water van het bloed onttrokken om uitgescheiden te worden.

Een toename van peristaltiek leidt ertoe dat de bacterie of virus makkelijker weggespoeld kan

worden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Diarree

Water wordt door de dikke darm opgenomen. Het m.o. veroorzaakt vochtaantrekking uit de bloedbaan door toxines. Dit is wat anusthesist wil zeggen :D
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Diarree

Weer een stukje verder ... complex puzzeltje hoor.

Er is dus een onderscheid tussen osmotische en secretoire en motorische.

En dan komt hoeveelheid, wel of geen koorts, bloed/slijm... etc.

Best complex om te achterhalen wat er nou precies aan de hand is .... (knap eigenlijk als je dat kan, lijkt op een systeem van 'uitsluiten' omdat veel symptomen deels overlappen).
Cl- absorptie vindt plaats in de villi. Na+ gaat passief de cel in doordat de intracellulaire concentratie laag is.

Cl- gaat erachter aan door de elektronegativiteit. Dit gebeurt dus passief.

Cl- secretie vindt plaats in de crypten. Dit gebeurt dus actief.
moest even paar dingetjes zoeken: villi en crypten zijn dus darmvlokken

Cl --> Chloor?

Jona wat is m.o.?
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Diarree

micro-organisme = m.o. (virussen, bacteriën parasieten,...)

Cl = Chloor
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 339

Re: Diarree

Gesp schreef:Àls je al in slechte lichamelijke toestand bent als je ziek wordt, tenminste (bij een goede voedingstoestand zal het toch minder heftig verlopen),

èn de verloren liters niet aanvult door evenveel liters ORS ([wiki=nl]Oraal rehydratiemiddel[/wiki]) te drinken (grofweg 9 gram zout op een liter water en een wat suiker; maar het kan verfijnder). Hiermee is een besmetting in principe op te vangen.

Dus vooral in gebieden met ondervoeding en zonder goed drinkwater is de ziekte zo ernstig.
Omdat deze beweringen betwijfeld werden, een verwijzing: RIVM.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Diarree

Deze site zegt dat ORS in de meeste gevallen kunnen volstaan. Maar daarom niet in ALLE gevallen. Daarom denk ik dat een infuus een must is (indien het voorhanden is natuurlijk).
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer