Profielwerkstuk generator

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 14

Profielwerkstuk generator

Voor mijn profielwerkstuk wil ik graag een generator maken, omdat ik denk dat ik er veel van kan leren. Ik heb een plan gemaakt, maar voor de zekerheid zou ik graag jullie deskundig advies horen :P

Ik ga het volgende doen: Ik neem een grote vierkante houten plank. In het midden hiervan maak ik een spoel (blok ijzer met koperdraad eromheen) zó dat deze rond kan draaien dmv een elastiek aan een wieltje wat je met de hand kan ronddraaien. Vervolgens zet ik twee grote magneten aan beide kanten van de spoel neer, één met de noordkant op de spoel gericht en één met de zuidkant op de spoel gericht. De koperdraad zal vervolgens vastzitten aan een lampje.

Nou is de grote vraag, zal dit werken? Zie ik misschien iets over het hoofd? En hoe kan ik het aantal Watt eigenlijk gaan meten? :D

mvg,

Martin

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Profielwerkstuk generator

De constructie is me niet geheel duidelijk. Ken je het principe van een dynamo? En pas je dat ook toe? Dan zal het gaan werken. Maar vooralsnog is me niet duidelijk wat je precies wilt bouwen, en hoe die spoel draait. Graag een tekeningetje.

Het is bij een dynamo overigens makkelijker om de spoel stil te zetten en de magneten te laten draaien.

Berichten: 14

Re: Profielwerkstuk generator

Ik hoop dat je iets aan deze snelle en brakke schets hebt :D

Er zijn meerdere manieren om ervoor te zorgen dat de boel gaat 'stromen', en dit is dan ook pas de schetsfase.

Korte info: Je draait aan het draaischijfje, deze zit met een elastiek verbonden aan een schijfje onder de spoel die vervolgens gaat draaien. Als het goed is moet er dan beweging komen in de elektronen, die vervolgens de lamp aanzetten.
Bijlagen
Schets_elektromotor.jpg
Schets_elektromotor.jpg (25.91 KiB) 757 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Profielwerkstuk generator

Onderwerp past beter onder "Praktische en overige technische wetenschappen: Elektrotechniek" en is daarom verplaatst.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Profielwerkstuk generator

Dit is een werkbare opstelling. Toch een paar opmerkingen:

- waarom een weerstand in serie met de lamp?

-als je de buitenkanten van het systeem, dus de bovenste noordpool en de onderste zuidpool, met een magnetische shunt (lees: stuk ijzer) met elkaar verbindt, dan wordt de flux groter, en dus de opgewekte spanning ook.

- hoe ga je de verbinding tussen de spoel en de lamp realiseren? De spoel draait, en de lamp staat stil. Dus je moet met sleepcontacten gaan werken. Het is constructief eenvoudiger om de zaak te verwisselen. Dus de spoel vast monteren, en de magneet laten draaien.

Reageer