Profielwerkstuk over vet

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Profielwerkstuk over vet

Goedenmiddag,

ik zit in havo 5 en ben hard bezig met mijn PWS.

Het pws gaat over vet. over hoe het in je lichaam verwerkt word enz.

Ik maak de volgende deelvraag:

Welke processen vinden in het lichaam plaats bij de afbraak, opslag, verwerking en verbranding van vet?

Ik heb hier een aantal vragen bij en ik hoop dat u mij hierbij kunt helpen.

- Ik heb het over de citroenzuurcyclus, het proces van de citroenzuurcyclus? Dit is een moeilijk stukje. Waarom gaan die stoffen zo zinloos reageren om helemaal te verdwalen in je weefsels? Heeft dat een reden?

- chylomicronen worden gemaakt in de borstbuis (hoe komen ze van de darm in de borstbuis dan? Gewoon met de lymfe mee of zitten ze dan ook al in een ghylomicron. )

-de vetten, gehuld in lipoproteïnen, komen in je bloed. ik moet dit uit leggen maar ik mis denk ik het laatste stapje en kom er ook niet meer op.

Ze komen in het bloed terecht en dan zitten ze ineens in lipoproteinen. Dus ergens komt er een eiwit bij en dat stapje weet ik niet zo goed. hierbij moet ik ook het stapje van chylomicron naar lipoprotein omschrijven, maar die snap ik niet zo goed

Ik hoop dat u, met niet zulke theorieen ofzo, mij deze vragen zou kunnen beantwoorden.

( En ik hoop dat het niet te veel gevraagd is en teveel vragen in 1 x. :D )

Alvast erg bedankt! :P

Groetjes,

Klarissa

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Profielwerkstuk over vet

- Ik heb het over de citroenzuurcyclus, het proces van de citroenzuurcyclus? Dit is een moeilijk stukje. Waarom gaan die stoffen zo zinloos reageren om helemaal te verdwalen in je weefsels? Heeft dat een reden?
Er wordt ATP gevormd, en FADH2 en NADH die belangrijk zijn bij

de oxidatieve fosforylering. Niet zinloos, maar eerder obligaat.
- chylomicronen worden gemaakt in de borstbuis (hoe komen ze van de darm in de borstbuis dan? Gewoon met de lymfe mee of zitten ze dan ook al in een ghylomicron. )
Chylomicronen worden gesynthetiseerd in de epitheliale cel van de darmwand. Vanuit hier worden

ze inderdaad via de kleinere lymfebanen getransporteerd naar de grote verzamelbuis, de ductus

thoracicus, ofwel borstbuis. Vanuit hier gaan ze het bloed in.
klarissa schreef:-de vetten, gehuld in lipoproteïnen, komen in je bloed. ik moet dit uit leggen maar ik mis denk ik het laatste stapje en kom er ook niet meer op.

Ze komen in het bloed terecht en dan zitten ze ineens in lipoproteinen. Dus ergens komt er een eiwit bij en dat stapje weet ik niet zo goed. hierbij moet ik ook het stapje van chylomicron naar lipoprotein omschrijven, maar die snap ik niet zo goed
Dat staat hier goed uitgelegd.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 3

Re: Profielwerkstuk over vet

Zou u misschien in het nederlands kunnen uitleggen hoe de chylomicron naar de lipoprotein gaat? welk eiwit komt hierbij kijken?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Profielwerkstuk over vet

Zeg maar 'je' hoor :D

Ik kan wel het wiel opnieuw uitvinden, maar beter dan dit kan ik het niet

uitleggen. Er zit zelfs een plaatje bij ter verduidelijking.

http://www.homepages.hetnet.nl/~b1beukema/lipiden2.html
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 339

Re: Profielwerkstuk over vet

Zou u misschien in het nederlands kunnen uitleggen hoe de chylomicron naar de lipoprotein gaat? welk eiwit komt hierbij kijken?
Volgens de definities die wikipedia gebruikt zijn er 5 soorten lipoproteines, waarvan chylomicron er 1 is (en LDL, HDL, etc de andere).

Reageer