Statistiek - enkele vragen padmodel / regressie

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 62

Statistiek - enkele vragen padmodel / regressie

Wederom zit ik met een x aantal vragen waar ik wel enige ondersteuning bij kan gebruiken. Hopende dat iemand mij hier verder mee op weg kan helpen.

1. In een voorbeeld wordt het significantie niveau berekend voor een partiele correlatie. De bevindingen in het voorbeeld zijn dat er een correlatie bestaat tussen

X en Y is 0.53

X en Z is 0.67

Y en Z is 0.59

Vraag: waarom is het eigenlijk niet noodzakelijk om de significantie uit te rekenen en waarom?

Antwoord: ......

2. Factoranalyse voorzien van 3 items slaat factor 1 op als een schaal. Ladingen zijn -0.86, 0.94 en 0.85. Nu wordt er gecorreleerd met de 3 items.

Vraag: wat is de hoogte die wellicht wordt gevonden voor de correlaties? (ps. hoe is dit te berekenen?)

Antwoord: ......

3. Een site zoals zomoto.nl maakt het mogelijk om een autoprijs te berekenen. Met betrekking tot regressiemodellen; hoe gebeurt dit en wat is een regressiemodel.

Antwoord: regressiemodel om te controleren of er sprake is van een samenhang. Onderzoeken welke variabelen van belang zijn. Welke gecorreleerd blijven als er op andere wordt onderzocht. Een site zoals zomoto.nl berekent een autoprijs volgens een regressiemodel door.......

4. Verschil tussen verschillende procedures om een regressiemodel te schatten (stepwise/back/forward/enter)

Antwoord:

forward: voorspellende blijven toevoegen tot er geen significante meer mogelijk is.

backward: alle tegelijk en voorspellers schrappen die niet sign. blijken te zijn.

stepwise: combinatie van beide bovenstaande, maar niet volledig duidelijk.....

enter:..........


5. Een hevige samenhang/overlap bij onafhankelijke vars hoeft in principe geen complicaties op te leveren in een multipele regressy. Wat is hiervan de reden



Antwoord:...........


Alvast bedankt voor de ondersteuning.

Berichten: 62

Re: Statistiek - enkele vragen padmodel / regressie

Aanvulling op:

2. Factoranalyse voorzien van 3 items slaat factor 1 op als een schaal. Ladingen zijn -0.86, 0.94 en 0.85. Nu wordt er gecorreleerd met de 3 items.

Vraag: wat is de hoogte die wellicht wordt gevonden voor de correlaties?

Antwoord: deze zal waarschijnlijk niet hoog zijn aangezien er binnen de ladingen sprake is van een negatieve lading (-.86).?

Reageer