[wiskunde] tekenonderzoek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 84

[wiskunde] tekenonderzoek

Hoe kun je raaklijnen, vertikale raaklijnen, keerpunten, .. herkennen in een tekenonderzoek?

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] tekenonderzoek

Bedoel je met keerpunten buigpunten? Zo ja, buigpunten vind je waar de tweede afgeleide gelijk is aan nul. Ben je al bekend met afgeleiden?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 84

Re: [wiskunde] tekenonderzoek

Ja, ik zit in het 6e, dus ik ken al eerste, tweede afgeleiden ...

nee keerpunten zijn nog iets anders. Ik kan het niet goed definiëren

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] tekenonderzoek

Ik vrees dat een definitie toch nodig is, want het is een term die ik niet ken (misschien iemand anders hier). Wat zegt je cursus over keerpunten?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 84

Re: [wiskunde] tekenonderzoek

geen defintie gegeven; het zijn allemaal dingen die we ooit al gezien hebben, en die nu kort bij enkele oefeningen ter sprake komen

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] tekenonderzoek

Zou je dan eens misschien een voorbeeld van zo'n oefening kunnen geven die jullie klassikaal gemaakt hebben of in eigen woorden uitleggen waar het op neerkomt?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: [wiskunde] tekenonderzoek

Bedoelt hij met keerpunten niet de extrema ?
Cogito ergo sum.

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] tekenonderzoek

Mogelijk. In dat geval: dit zijn de nulpunten van de eerste afgeleide.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] tekenonderzoek

Dat lijkt me iets te sterk uitgedrukt: ik vermoed dat een constante functie (oftewel f'(x)=0 voor alle x) geen keerpunten heeft (al ben ook ik benieuwd naar de precieze definitie ervan). Hetzelfde geldt denk ik voor een zadelpunt.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] tekenonderzoek

Een triviaal geval als de constante functie (die ook nooit als oefening gevraagd zal worden) liet ik buiten beschouwing. Ik gaf dan ook geen definitie, maar een methode om de extrema te vinden.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] tekenonderzoek

Dan toch voorzichtig zijn met de formulering, want
Mogelijk. In dat geval: dit zijn de nulpunten van de eerste afgeleide.
klopt toch niet. In x = 0 is de afgeleide van x³ ook 0, maar het is geen extremum.

Bovendien kan je extrema hebben waar de functie niet afleidbaar is (denk aan |x|).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] tekenonderzoek

Bovendien kan je extrema hebben waar de functie niet afleidbaar is (denk aan |x|).
Uiteraard, maar ik nam aan dat er uitsluitend over "brave" afleidbare functies werd gesproken. Het spreekt vanzelf dat de eerste afgeleide geen nulpunten heeft als deze gewoonweg niet bestaat.

De formulering had inderdaad wat beter gekund.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer