Analoog en digitaal

Moderator: Rhiannon

Berichten: 4.502

Analoog en digitaal

Herhaald lees ik wel eens bij de moderne electronica (internet,tv) het woord analoog,resp.digitaal.

De laatste lijkt me duidelijk ,het werkt met nullen en enen.

Een byte heeft 8,16,32,etc bits met een variabele opstelling van enen en nullen,waarmee men heel veel getallen,letter,tekens,kleuren,etc kan afbeelden en transporten via de kabel.

Als ik het goed weergeef zitten er in een byte van 8 bits : 28 ofwel 256 mogelijkheden om iets weer te geven,voor getallen ruim voldoende.

Heb je een byte van 16 bits,dan zijn er 216 = 2562= 65536 varianten en bij 32 bits dan 655362 varianten.

Maar als het bovenstaande juist;correcties,lees ik graag, dan de uitleg van analoog.

Dat woord heeft een variatie aan vergelijkingsmogelijkheden,maar wat is in de electronica/internet de juiste betekenis.

Berichten: 582

Re: Analoog en digitaal

Het belangrijkste verschil tussen analoge en digitale elektronica is de manier waarop je met de signalen omgaat, de manier waarop je ze verwerkt.

Bij digitale elektronica ga je resultaten, metingen, ... omzetten in een digitaal signaal, wat inderdaad niets anders is dan een reeks bits. Afhankelijk van het aantal bits dat je beschikbaar hebt voor deze voorstelling zal je een afronding moeten doorvoeren.

In de analoge elektronica kennen ze de termen digitaal, bits en bytes, ... helemaal niet. Afrondingen gebeuren daar niet. De analoge waarden kunnen in principe elke waarde aannemen. In de praktijk zal het aantal waarden natuurlijk wel enigszins beperkt worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Analoog en digitaal

Maar als het bovenstaande juist;correcties,lees ik graag
Doorgaans associëren we een byte met 8 bits, en 16 en 32 bits eenheden worden respectievelijk word (= 2 bytes) en dword (van doubleword = 4 bytes) genoemd. Een 64 bit getal wordt wel qword genoemd (van quadword, 8 bytes). Een byte is de kleinste eenheid die een systeem kan verwerken.

Dat een byte 8 bit is geldt in principe voor alle moderne computers, maar niet altijd, er zijn (voornamelijk antieke) systemen met een afwijkend aantal bits per byte.
In de analoge elektronica kennen ze de termen digitaal, bits en bytes, ... helemaal niet. Afrondingen gebeuren daar niet. De analoge waarden kunnen in principe elke waarde aannemen. In de praktijk zal het aantal waarden natuurlijk wel enigszins beperkt worden.
Inderdaad, al was het maar omdat het signaal dat door zo'n kabel gaat gewoon uit een eindig aantal electronen bestaat. Dus ook analoge signalen zijn discreet (in vaste stapjes), en niet continu. En de onnauwkeurigheid en storing die bij het omzetten naar digitaal komen kijken zijn nog een order groter.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 12.262

Re: Analoog en digitaal

Inderdaad, al was het maar omdat het signaal dat door zo'n kabel gaat gewoon uit een eindig aantal electronen bestaat.
Nouja.. eigenlijk ook niet: stroom is een aantal electronen per seconde, maar het is niet gezegd dat dat een rond aantal electronen in een ronde seconde moet zijn. 4 electronen per 3 seconden is een kleinere stroom dan 1 electron per seconde, maar dat meten is natuurlijk een heel ander verhaal. Spanning is ook niet gequantificeerd.

Als je een vergelijking wilt trekken met digitaal kun je kijken naar de signaal/ruisverhouding, 1 digitaal bit is equivalent met ongeveer 6 dB analoog.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Analoog en digitaal

Rogier schreef:Doorgaans associëren we een byte met 8 bits, en 16 en 32 bits eenheden worden respectievelijk word (= 2 bytes) en dword (van doubleword = 4 bytes) genoemd. Een 64 bit getal wordt wel qword genoemd (van quadword, 8 bytes). Een byte is de kleinste eenheid die een systeem kan verwerken.

Dat een byte 8 bit is geldt in principe voor alle moderne computers, maar niet altijd, er zijn (voornamelijk antieke) systemen met een afwijkend aantal bits per byte.
De term word heeft betrekking op hoeveel digits (cijfers, in binaire computers equivalent met bits) de computer in 1 keer kan adresseren/verwerken. Het is een vrij belangrijke eigenschap van de architectuur van een computer.

In de Intel 8080 is een word 8bit; In de Intel 8086, 16 bit; In IA-32 is dit afhankelijk van de adresseringsmodus technisch 16 of 32 bit, de documentatie gebruikt evenwel word = 16bit in alle gevallen; Motorola 68000, 32 bit; de Alpha, 64bit; PowerPC, 32 bit; IA-64, afhankelijk van de modus 16, 32 of 64 bit. Wegens traditie/backward compatibility blijft men de termen uit IA-32 gebruiken (word = 16 bit) ook al is dit formeel incorrect.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Analoog en digitaal

een byte is 8 bits

een word is 16 bits

een dword (double word) is 32 bits

een qword is 64 bits

een oword is 128 bits
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 4.502

Re: Analoog en digitaal

@ ROGIER:

Ik vind de term 2 bytes en opvolgenden wel wat vreemd,zie: 8 bits = 1 byte ,16 bits =2 bytes=echter (8 bits=1byte)2;het aantal mogelijkheden van tekens ,getallen ,ed.neemt bij de verdubbeling van het aantal bytes kwadratisch toe!

Dus die 2 heeft een exponentiele functie en geen vermenigvuldigingsfuncie en werkt verwarrend.

Berichten: 582

Re: Analoog en digitaal

Ter verduidelijking op het laatste bericht...

- 1 byte = 8 bits; daarmee kan men
\(2^8\)
verschillende gegevens voorstellen.

- 2 bytes = 16 bits; daarmee kan men
\(2^{16}\)
verschillende gegevens voorstellen. Het aantal gegevens dat men met 2 bytes kan voorstellen is dus inderdaad het kwadraat van het aantal gegevens dat men kan voorstellen met 1 byte.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Analoog en digitaal

Een digitaal meetinstrument heeft een display met een geven aantal cijfers. Bijvoorbeeld de display van je rekenmachine.

Een analoog meetinstrument heeft meestal een wijzer die over een schaalverdeling loopt. Bijvoorbeeld een ouderwetse klok. Oudere volt- en ampèremeters zijn ook analoog.

Een digitaal signaal kan slechts stapsgewijs toe- of afnemen.

Een analoog signaal is een continue variabele.

Een computer 'lust' geen analoge input. Een interface maakt er een digitaal signaal van. Bijvoorbeeld een modem.

Al die bits en bytes uit de vorige antwoorden zijn minder relevant. Dat heeft alleen met digitale techniek te maken, gebaseerd op het binaire talstelsel.

Berichten: 582

Re: Analoog en digitaal

thermo1945 schreef:Een digitaal signaal kan slechts stapsgewijs toe- of afnemen.

Een analoog signaal is een continue variabele.
Zoals ik al zei: een analoog signaal is geen continue variabele maar wordt voor de eenvoudigheid zo 'voorgesteld'. Het bereik is echter beperkt (zie uitleg hierboven).

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Analoog en digitaal

Hoe ziet men Pulse Width Modulatie?

Men heeft een signaal van 0 of zeg 5 volt dat analoog in tijd variabel is.

Elektronica kan dit signaal digitaal verwerken terwijl het een analoge voorstelling heeft.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Berichten: 582

Re: Analoog en digitaal

Schwartz schreef:Hoe ziet men Pulse Width Modulatie?

Men heeft een signaal van 0 of zeg 5 volt dat analoog in tijd variabel is.

Elektronica kan dit signaal digitaal verwerken terwijl het een analoge voorstelling heeft.
Een nauwgezette discussie van dit onderwerp zou ons veel te ver wegvoeren van het oorspronkelijk doel van dit topic, daarom zal ik mijn antwoord wat simpel houden... Zoals de term 'Pulse Width Modulation' aangeeft, gaat men de duur van een puls variëren. Elke analoge waarde komt in principe overeen met een duur (een breedte) van de 'digitale' puls. Naargelang deze analoge waarde groter of kleiner is, zal de breedte van de puls (bvb. de duratie van het 'hoog'-zijn van de puls) groter of kleiner zijn. Op die manier digitaliseert men als het ware de analoge waarde.

Ik denk dat er trouwens veel sites te vinden zijn die dit in meer detail uitleggen en die dit bovendien veel beter doen dan dat ik in 1 post zou kunnen :D . Om maar de eerste 2 aan te geven die google opleverde:

http://www.cpemma.co.uk/pwm.html

http://www.netrino.com/Embedded-Systems/Ho...idth-Modulation

Als je eventueel meer specifieke vragen hebt, wil ik daar gerust op proberen te antwoorden.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Analoog en digitaal

oktagon schreef:Ik vind de term 2 bytes en opvolgenden wel wat vreemd,zie: 8 bits = 1 byte ,16 bits =2 bytes=echter (8 bits=1byte)2;het aantal mogelijkheden van tekens ,getallen ,ed.neemt bij de verdubbeling van het aantal bytes kwadratisch toe!

Dus die 2 heeft een exponentiele functie en geen vermenigvuldigingsfuncie en werkt verwarrend.
Dat is altijd zo met meerdere eenheden met hetzelfde aantal mogelijkheden.

Je kunt het ook zo zien:

1 byte = 8 bits = biedt ruimte om een getal van 0 t/m 255 op te slaan.

2 bytes = 16 bits = biedt ruimte om twee getallen van 0 t/m 255 op te slaan

enz.

x bytes = 8x bits = biedt ruimte om x getallen van 0 t/m 255 op te slaan (en desgewenst kun je dat ook zien als één getal van 0 t/m 255x)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Analoog en digitaal

Zoals ik al zei: een analoog signaal is geen continue variabele maar wordt voor de eenvoudigheid zo 'voorgesteld'. Het bereik is echter beperkt (zie uitleg hierboven).
Hiermee ben ik het volstrekt oneens.

Een voorbeeld: Als de temperatuur van een NTC continu verandert, verandert ook zijn weerstand continu. Bij een constante bronspanning verandert tevens de stroomsterkte continu hetgeen met een (analoge) ampèremeter kan worden vastgesteld. De grootte vd verandering is daarbij niet relevant.

Berichten: 582

Re: Analoog en digitaal

thermo1945 schreef:Hiermee ben ik het volstrekt oneens.

Een voorbeeld: Als de temperatuur van een NTC continu verandert, verandert ook zijn weerstand continu. Bij een constante bronspanning verandert tevens de stroomsterkte continu hetgeen met een (analoge) ampèremeter kan worden vastgesteld. De grootte vd verandering is daarbij niet relevant.
Toch is het zo. De waarde van de variabele is niet continu in de strikte zin van de definitie, net om de reden dat Rogier aangaf. De verandering van de variabele zal echter wel continu zijn doorheen de tijd.

Reageer