Licht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 36

Licht

Ik heb enkele vragen in verband met het licht! Het is mijn obsessie geworden en moet en zal er alles over weten!!

Dus hier komen de vragen:

Heeft de golflengte of frequentie van een elektromagnetische golf (licht, infrarood, gammastraling...) effect op de snelheid van de golf? Zoja leg iut aub, zo nee idem!

En als het ja is, waarom gaat gammastraling en x-strling met een hogere frequentie en kortere golflengte niet sneller dan het licht?

Stel: ik kijk naar een lichtbron en ik verwijder me ervan. ER gaat een doppler effect optreden, er gebeurt een roodverschuiving en het licht wordt rood, in plaats van de oorspronkelijke gele lichtbron. De golflengte wordt dus langer, ik versnel en kom net niet tot de lichtsnelheid: worden de golven door het doppler effect dan zodanig uitgerokken dat ik geen licht meer zie, maar alleen radiogolven kan waarnemen, met een zéér lage frequentie en golflengte??

Als ik naar een lichtbron toebeweeg met de sneleid van het licht, zie ik dan nog altijd licht of beginnen er dan rare, wetenschappelijke verklaarbare of nog te verklaren, effecten op te treden? Zoja dewelke?

Waarom zegt iedereen dat je niet sneller kan dan het licht, na korte schatting en berkening is het universum met 46 x 10^36 keer de lichtsnelheid vergroot in de inflatie periode! Zo stelt de big-bang theorie, hoe is dit de verklaren of is dit speculatie?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

MVG Daffidj

Berichten: 8.614

Re: Licht

Daffidj schreef:Heeft de golflengte of frequentie van een elektromagnetische golf (licht, infrarood, gammastraling...) effect op de snelheid van de golf? Zoja leg iut aub, zo nee idem!

En als het ja is, waarom gaat gammastraling en x-strling met een hogere frequentie en kortere golflengte niet sneller dan het licht?
Alle soorten elektromagnetische straling hebben in vacuüm een snelheid gelijk aan de lichtsnelheid.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Licht

Verplaatst naar Relativiteitstheorie.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Licht

Daffidj schreef:Ik heb enkele vragen in verband met het licht! Het is mijn obsessie geworden en moet en zal er alles over weten!!

Dus hier komen de vragen:

Heeft de golflengte of frequentie van een elektromagnetische golf (licht, infrarood, gammastraling...) effect op de snelheid van de golf? Zoja leg iut aub, zo nee idem!

En als het ja is, waarom gaat gammastraling en x-strling met een hogere frequentie en kortere golflengte niet sneller dan het licht?
Ze zijn gerelateerd volgens
\(\lambda=\frac{v}{f}\)
met labda de golflengte, v de golfsnelheid en f de frequentie. Zoals Klintersaas al zei is de golfsnelheid van iedere EM-golf in vacuüm gelijk aan c.

In een medium treedt het verschijnsel breking op.
Stel: ik kijk naar een lichtbron en ik verwijder me ervan. ER gaat een doppler effect optreden, er gebeurt een roodverschuiving en het licht wordt rood, in plaats van de oorspronkelijke gele lichtbron. De golflengte wordt dus langer, ik versnel en kom net niet tot de lichtsnelheid: worden de golven door het doppler effect dan zodanig uitgerokken dat ik geen licht meer zie, maar alleen radiogolven kan waarnemen, met een zéér lage frequentie en golflengte??
Kijk eens hier voor 2 leuke visualisaties hiervan.
Als ik naar een lichtbron toebeweeg met de sneleid van het licht, zie ik dan nog altijd licht of beginnen er dan rare, wetenschappelijke verklaarbare of nog te verklaren, effecten op te treden? Zoja dewelke?
Dat is onmogelijk: de snelheid van materie (massa > 0) zal altijd strikt kleiner dan c zijn.
Waarom zegt iedereen dat je niet sneller kan dan het licht, na korte schatting en berkening is het universum met 46 x 10^36 keer de lichtsnelheid vergroot in de inflatie periode! Zo stelt de big-bang theorie, hoe is dit de verklaren of is dit speculatie?
Dat is weer een vraag op zichzelf, die een eigen topic zou verdienen. Ik heb dit topic zoals gezegd verplaatst naar Relativiteitstheorie vanwege je eerste vragen over licht.

Mocht je nog vragen hebben na het lezen van bijv. [url=http://]dit[/url]
The basic answer, however, is quite simple. Nothing can travel faster than

the speed of light through space. This does not, however, limit the speed

at which space can expand.
In the first 1E-35 seconds (that is 0.00..(34

zeroes)..01 seconds after the big bang the universe expanded to a diameter

of something like 1 meter carrying all matter with it. So it was expanding

something like 3E26 (that is 3 followed by 26 zeroes) times faster than the

speed of light! And that includes the matter that was just sitting there at

rest in space. Although it is not moving relative to space (whatever that

means), a piece of matter can be increasing its distance from another piece

of matter at speeds much faster than the speed of light if the space is

expanding rapidly enough.

An analogy may help (though analogies are never completely accurate). You

have undoubtedly heard of the two dimensional model for the expansion of

space where little bugs are sitting on the surface of a balloon as it is

being blown up. The separation between the bugs can clearly increase even

though the bugs are sitting still.
verzoek ik je om een topic te openen in het forum Ruimtefysica.

Een beetje zoeken met termen als inflation, speed of light, relativity, geeft je trouwens nog veel meer (bijv. dit).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer