Debietmeter bassin

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Debietmeter bassin

mensen,

Zit met een probleem en denk niet dat ik er nog ga uitkomen.

Ik heb op mijn werk een bezinkbassin die berekend is op 300m³/h. (Qv = 0.0833m³/s) Nu worden er een aantal pompen op dat bassin aangesloten die bij elkaar meer capaciteit zullen leveren dan die 300m³/h. Ze worden natuurlijk niet tegelijker tijd aangezet.

In geval van calamiteiten zou het wel kunnen dat de pompen tegelijkertijd aan moeten gaan. Maar ik zou graag willen weten waar mijn beperking ligt voordat het bassin begint te overstromen.

Het bassin (+- 30m diamter) is zo gebouwd dat het water vanuit het midden omhoog word gepompt en dat het een uur kan bezinken. Het water stroomt vervolgens aan de buitenrand er vanaf in een goot die aan een kant is afgesloten en aan de andere kant door een debiet meter moet. (foto bijgevoegd). De debietmeter heeft een diameter van 281 mm. Daar achter zit een buis van 315mm die vervolgens het water in openwater loost.

Vraag: Wat is de maximale capaciteit voordat het water hoger komt dan de debietmeter en het bassin zal overstromen?

Hoop dat een van u mij kan helpen.

Alvast bedankt.
Bijlagen
meter.doc
(35.5 KiB) 134 keer gedownload

Berichten: 21

Re: Debietmeter bassin

Ik denk dat de beperkende factor hier de afvoerende leiding is (diameter 315 mm).

Ik neem aan dat het grote zwarte gat (2e foto, helemaal rechts) de afvoerende leiding is.

1) Wat is de lengte van die leiding?

2) Hoeveel bochten (en welke hoek?) zitten er in deze leiding?

3) Komt de leiding uit onder het wateroppervlak? of stort deze een stukje boven het oppervlak uit?

4) Wat is te maximaal toelaatbare waterstand in het bassin?

Als de afvoerende leiding heel erg kort is, kan ook de debietmeter nog de beperkende factor zijn.

Berichten: 311

Re: Debietmeter bassin

Ik heb op mijn werk een bezinkbassin die berekend is op 300m³/h. Nu worden er een aantal pompen op dat bassin aangesloten die bij elkaar meer capaciteit zullen leveren dan die 300m³/h. Vraag: Wat is de maximale capaciteit voordat het water hoger komt dan de debietmeter en het bassin zal overstromen?


Hmm... De bezinkbassin is berekend op 300m³/h. Er kan dus maximaal 300m³/h afgevoerd worden. Wordt er gemiddeld méér water toegevoerd dan 300m³/h, dan zal de bassin vroeg of laat overstromen. Alles wat je gemiddeld extra toevoegt, zal er vroeg of laat overstromend uitgaan...helaas...
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 5

Re: Debietmeter bassin

@ Acronia: "Ik neem aan dat het grote zwarte gat (2e foto, helemaal rechts) de afvoerende leiding is. " Ja idd.

Met de formule van Colebrook-White (bijlage) heb ik deze afvoer proberen door te rekenen.

g = 9.81 m/s2

D = 0.315m

I = 1/200(m/m) = 0.005

k = 0.00025m

ν = 1.31 x 10-6m²/s

v = 1.25m/s

A = π/4 x D² = 0.0779m²

Q = v x A = 0.0976 m³/s

Q = 351 m³/h

Dan is 351m³/h het maximale.

Maar de debietmeter heeft volgens de specs een bereik van 0...530m³/h: is dit ook geldig als het in een "open"bak ligt of geldt het alleen als het is aangesloten op een leiding en het er met druk doorheen gaat?
Bijlagen
form_Colebrook_White.jpg
form_Colebrook_White.jpg (8.49 KiB) 454 keer bekeken

Berichten: 21

Re: Debietmeter bassin

Ik denk sowieso dat je eens goed naar de specs van de debietmeter moet kijken. Het ziet er namelijk uit als een EMF-type flowmeter.

Dit type is erg gevoelig voor het snelheidsprofiel door de sensor. Om deze reden staat in de specificaties vaak dat de bovenstroomse leiding (!! met deze opstelling is er niet eens een aanstromende leiding) minimaal 15*D lang moet zijn om een mooi stromingsprofiel te krijgen.

De nauwkeurigheid van de debietmeter is dus twijfelachtig (afhankelijk van de specificaties).

Meeste EMF meters (zeker de wat oudere varianten) kunnen alleen een betrouwbare meting doen als de leiding volledig gevuld is. Er zijn echter wel EMF-meters op de markt die ook in niet-volledig gevulde leidingen betrouwbaar kunnen meten!

Berichten: 5

Re: Debietmeter bassin

De debietmeter is een Krohne Electric Flowmeter TIDALFLUX DN300 die geschikt is voor deelsgevulde leidingen (minimale vulgraad = 10% van DN)

Maar kan deze genoeg verwerken in een "open opstelling"

Hoe zou je kunnen berekenen dat een gat in een wand genoeg doorloopt zonder dat het niveau boven het gat uit begint te komen en dus gaat overstromen over de rand.

iig bedankt voor wat feedback

Berichten: 5

Re: Debietmeter bassin

Uitstroomwet van Torricelli

Diameter D 281mm 0,281m

Oppervlakte A 0,062m²

hoogte h 0,5005m

snelheid v 3,13m/s

contractiecoefficient μ 0,66 cirkelvormige opening

VolumedebietQ 0,13 m³/s

Q = μ *v*A 461,74 m³/uur

Hiermee denk ik te hebben aangetoond dat als het water tot aan de rand van het tussenschot staat er een uitstroom is van 461.74m³/uur. Dus mijn rioolafvoer zal bepalend zijn en dus niet de debietmeter.

Reageer