waarom moeilijk doen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 97

waarom moeilijk doen?

vraagje waarom moeten de namen in de biologie nou zo onuitspreekbaar zijn?

omdat het interesante lijkt?

groetjes roosje :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: waarom moeilijk doen?

Omdat biologen en medici uit verschillende landen elkaar dan niet zouden verstaan. Met de latijnse namen die nu gebruikt worden snapt iedereen waar je het over hebt.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 97

Re: waarom moeilijk doen?

ja maar dan kunnen ze elkaar toch beter verstaan als ze afspreken een uit spreekbare en niet dode taal met elkaar spreken.

groetjes roosje :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: waarom moeilijk doen?

Het voordeel van Latijn is juist dat heel veel talen daaruit zijn voortgekomen (westerse althans), waardoor men er makkelijker herkenning mee heeft.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 270

Re: waarom moeilijk doen?

en vergeet niet dat veel 'moeilijke' Latijnse woorden vaak een synoniem bestaat in de Nederlandse taal. Wij kunnen in Nederland daardoor het synoniem gebruiken en wanneer het toepasselijk ( internationale wetenschappelijke artikelen etc ) is kan de Latijnse naam gebruikt worden. Voor ieder wat wils :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: waarom moeilijk doen?

Ik denk dat het ook belangrijk is dat het nu al eeuwen zo gebeurd. Stel je voor dat ze opeens zouden afspreken alles in het Engels te gaan doen. Na twee generaties zou haast niemand nog de oude artikels kunnen lezen.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 167

Re: waarom moeilijk doen?

hoi, ik had hierover ook eigenlijk een vraagje! over zowel fylum, subfylum, classe, orde, familie, genus, .... welke moet je verplicht met hoofdletter schrijven en welke met een kleine letter? hopelijk kan iemand me helpen
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: waarom moeilijk doen?

tweede soort is in kleine letter rest groot

en alle soorten in italic!

xd

Polychaeta

Nereidae

Nereis

Nereis diversicolor[/i]
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 168

Re: waarom moeilijk doen?

Dino schreef:tweede  soort is in kleine letter rest groot

en alle soorten in italic!


hoe in italic, ik dacht eerder grieks of latijns :shock:
** wat heeft God gedaan in die miljoenen jaren voor hij de aarde schiep? **

Berichten: 27

Re: waarom moeilijk doen?

De grootste kracht van een medici is zijn jargon... (vanilla sky)

Re: waarom moeilijk doen?

Ik denk dat het ook belangrijk is dat het nu al eeuwen zo gebeurd. Stel je voor dat ze opeens zouden afspreken alles in het Engels te gaan doen. Na twee generaties zou haast niemand nog de oude artikels kunnen lezen.


Niet gemerkt dat we dat al doen? Ik heb mij laten informeren dat alle nieuwe bevindingen van tegenwoordig worden aangeduidt met een Engelse term. De latijnse naamgeving etc. houdt echter nog wel stand omdat er gewoonweg niet veel nieuwe diersoorten worden ontdekt.

Reageer