Boiler en enkel dag tarief

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 67

Boiler en enkel dag tarief

hallo,

Ik en mijn vriendin zijn het ergens niet mee over eens.

Volgens mij is het goedkoper als ik mijn boiler van 200L slechts 1x in de week gedurende 5 uur aan leg.

Meestal is dit dan bvb. in het weekend, vlak voordat we een bad nemen.

Mijn vriendin denkt dat het goedkoper uit komt indien we de boiler continue laten aanstaan, zodat hij niet elke keer weer de volle 200L moet opwarmen.

Iemand die dit al eens proefondervindelijk bewezen heeft?

PS : ik heb geen nacht tarief, dus de boiler 's nachts op laten warmen is (nog) geen optie.

dank bij voorbaat

mvg.

Steven

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Boiler en enkel dag tarief

Als je de boiler continu aan laat staan, dan zal hij ook continu de temperatuur handhaven. Dus heb je continu ook verliezen. Die bedragen zo'n 1% per dag. D.w.z. op een etmaal van 1440 minuten zal hij ca. een kwartier aanstaan om het verlies weer aan te vullen.

Laat je hem uit staan, dan zal de temperatuur dalen door de verliezen, maar naarmate de temepratuur lager wordt zullen de verliezen ook steeds minder worden (minder temperatuurverschil tussen de inhoud van de boiler en de omgeving).

Zet je hem aan voordat je daadwerkelijk warm water gaat gebruiken, dan zal het verlies ook aangevuld moeten worden, maar dat kost minder dan wanneer je hem continu aan laat staan.

Berichten: 67

Re: Boiler en enkel dag tarief

Zet je hem aan voordat je daadwerkelijk warm water gaat gebruiken, dan zal het verlies ook aangevuld moeten worden, maar dat kost minder dan wanneer je hem continu aan laat staan.


Dus bottom line : Zelfs als de boiler de volledige 200L moet heropwarmen (van 15°C tot 60°C duurt ongeveer 3 uur denk ik), dan is het nog altijd goedkoper dan wanneer hij de boiler continue op temperatuur houdt? Als ik je goed begrepen heb?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Boiler en enkel dag tarief

Je hebt Klazon goed begrepen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer