Nuchter zijn voor de operatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Nuchter zijn voor de operatie

Soms hoor je wel eens zeggen dat men 24 uur nuchter moet zijn voor de verdoving van een operatie. Geldt dit enkel voor operaties onder volledige narcose of ook voor operaties waarbij de verdoving slechts plaatstelijk is?

Wat is dan juist het idee hierachter?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 339

Re: Nuchter zijn voor de operatie

Een groot risico is 'aspiratie' tijdens het bijkomen uit narcose. Aspiratie is eigenlijk medisch jargon voor 'verslikken'. In dit geval komt maaginhoud omhoog, en gaat in de keel "het verkeerde keelgat" in: de luchtpijp. Dit omdat tijdens narcose en spierverslapping de reflexen niet goed werken. Gedurende de operatie wordt de luchtpijp via de beademingstube afgeschermd. Maar bij ontwaken uit narcose wordt deze verwijderd. Aspiratie kan tot benauwdheid en (later) longontsteking lijden (aspiratiepneumonie). Als er geen maaginhoud is, blijkt dat minder snel te gebeuren.

Bij anesthesie via een ruggeprik is dat risico veel minder groot. Dat komt omdat de zenuwen die de slikreflex besturen niet verdoofd worden. Alleen weet je niet zeker of de ruggeprik lukt. Dan zou toch volledige narcose nodig zijn. Dat is 1 reden, waarom ook bij ruggeprik vaak een periode nuchter gehouden wordt, alleen minder lang. Echte plaatselijke narcose: regionale anesthesie (een arm of een been) of lokaal (een huidgebied) kan uitgevoerd worden zonder de patient nuchter is.

Voor zover ik weet...

Groet, Gesp

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Nuchter zijn voor de operatie

Gesp, dank voor het antwoord. Tijdens een operatie met plaatselijke verdoving was de chirurg vrij verveelt door het feit dat ik reeds ontbeten had. Het ging hem nochtans om een korte ingreep. Later heb ik vernomen dat het "nuchter zijn voor een operatie" eerder een ouderwetse gedachte is. Vandaar dat ik even wat duidelijk wilde.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer