Keuze werkplaatsverwarming

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Keuze werkplaatsverwarming

Graag zou ik het volgende voor willen leggen:

Ik heb een werkplaats die ik in de winter wil verwarmen. De werkplaats heeft een inhoud van circa 250 kuub en is geïsoleerd. Het is niet de bedoeling te verwarmen tot kamertemperatuur, maar om een verschil van 10 graden t.o.v. de buitentemperatuur te overbruggen. Bijv. buiten –5 dan binnen +5 graden celcius. Ik heb in de werkplaats geen aardgasaansluiting, wel een 400V, 3x 16A aansluiting. Na enige tijd rondgekeken te hebben kom ik op de volgende mogelijkheden:

1. petroleum infrarood straalkachel

2. gas heteluchtkanon (propaan/butaan)

3. elektrische heater met ventilator

Ik probeer nu te vergelijken welke verwarmingsmethode het meest voordelig is, maar ik kom er niet precies uit.

Een petroleum straalkachel werkt op diesel of petroleum, aangezien diesel nogal stinkt, zou ik kiezen voor gezuiverde petroleum, deze kost 2 euro/liter. Een petroleumkachel die 15 kW levert verbruikt 1.4 ltr/uur. Dit komt neer op 2.8 euro/uur.

Een gas heteluchtkanon werkt op propaan, dit kost 2.5 euro/kg. Een gas heteluchtkanon van 15 kW verbruikt 1.17 kg/uur. Dit komt neer op 2.9 euro/uur.

Een elektrische heater van 15 kW op 400 volt verbruikt per uur 15 kWh. Elektriciteit kost 0.078 euro/kWh (Delta N.V.), dit komt neer op 1.17 euro/uur.

Uit bovenstaande maak ik op dat een elektrische heater veruit het voordeligst is. Daarbij komt nog eens dat de aanschafprijs van een elektrische heater (circa 300 euro) veel goedkoper is dan petroleum (450 tot 700 euro) of gas (circa 400 euro incl. gasfles). Je zou dus zeggen dat de keuze al gemaakt is, ik begin echter te twijfelen doordat iedereen (incl. de winkeliers) die ik spreek hierover mij een elektrische heater afraden vanwege de hoge verbruikskosten.

Zie ik iets over het hoofd, bereken ik iets verkeerd of heeft de rest het allemaal fout.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Keuze werkplaatsverwarming

Ik denk dat 2 euro de liter ook best duur is voor petroleum. Dat is duurder dan de diesel die je in je auto stopt, en daar zit accijns bij. Die accijns zou jij natuurlijk niet hoeven te betalen.

Ideetje om ergens rooie diesel te verkrijgen?

Maar ik ben inderdaad ook voor elektriciteit, de initieele kosten zijn minder, en ze hebben volgens mij minder onderhoud nodig. Hier geld echter wel: goedkoop is duurkoop, tweedehands materialen verwerkt in de elektrische kachel zullen er voor zorgen dat het ding niet efficient is en gauw kapot gaat. Wat ik wil zeggen is dat er een hoop goedkope frut elek. kacheltjes op de markt zijn.

Berichten: 2

Re: Keuze werkplaatsverwarming

Ik ben (in beginsel) uitgegaan van legale opties. Rode diesel is niet bepaald legaal als verwarmingsbrandstof bovendien stinkt diesel erg bij verbranding. Petroleum kost idd geen 2 euro/l, reukloze gezuiverde petroleum echter wel. Bovendien zou dan ook lpg een optie zijn, maar ook niet bepaald een legale. ik probeer in eerste instantie dus even appels met appels te vergelijken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Keuze werkplaatsverwarming

Waarom is rode diesel niet legaal? Je mag het niet gebruiken in je auto, maar toch wel voor verwarming?

Afgezien daarvan zou ik niet kiezen voor een heteluchtkanon. Zo'n ding blaast zijn verbrandingsgassen in je werkruimte, dus in de kortste keren druipt alles van de condens, maar erger nog staat de ruimte stijf van de CO2. Lijkt me niet erg gezond.

Reageer