licht vs warmte

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

licht vs warmte

Hallo,

In ca 8 minuten bereikt het licht van de zon ons. Doet de warmte die de zon uitstraalt dit even snel (reist deze met het licht mee?)? Of bereikt deze de aarde pas later?

Had al gezocht op het forum maar kon er niets over vinden.

Met vriendelijke groet,

Ruud,

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: licht vs warmte

Warmte rijst niet met licht mee.

In een goede warmte geleider (ijzer bijvoorbeeld) gaat de warmte sneller door de lucht.

Warmte is de beweging van moleculen, en licht is een EM golf.

iets heel anders.

Alleen als dat licht(uit de zon) op de aarde butst, dan word het gedeeltelijk omgezet in warmte, de warmte die je voelt als je dichtbij ze zon komt, dat heeft op de temperatuur op aarde geen effect.

Omdat warmte bewegende moleculen zijn kan het namelijk niet door een bijna molecul loze omgeving rijzen, waar het doorheen moet om op de aarde te komen.

Dus zon"licht"(hij heeft meer straling dan alleen licht) is potentiele warmte.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: licht vs warmte

De warmte van de zon is gewoon infrarood staling, waarvan de zon enorme hoeveelheden uitzendt (meer dan dat zij zichtbaar licht uitzendt). Deze infrarood straling is ook licht, alleen niet met een frequentie die wij met het blote oog kunnen zien, en dus reist deze ook met de lichtsnelheid. De infraroodstraling wordt vervolgens onder andere door de menselijke huid geabsorbeerd, en dat ervaren we als warmte.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: licht vs warmte

De infrarode straling wordt tevens door de aarde geabsorbeert (tussen 20-40 procent denk ik) en wordt gelijdelijk weer afgegeven als warmte. De rest van de infrarode straling wordt weerkaatst.

De warmte op waarde stijgt de laatste decenia door het broeikaseffect, maar wordt dan weer tegengewerkt door het global dimming effect (dat dan weer slecht is voor de gezondheid).

Re: licht vs warmte

Wel, het is mij nu duidelijk. Bedankt voor jullie input... :shock:

MVG, Ruud

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: licht vs warmte

Warmte is een energievorm, waardoor de temperatuur stijgt en dus de moleculen sneller gaan bewegen. Warmte kan zich verspreiden door geleiding, stroming en straling. De zon stuurt straling, infrarood (dat is al gezegd zie ik). De snelheid van de 'verplaatsing' van warmte hangt dus af van de temperatuur die die stof al heeft, zijn geleidingsvermogen en of er stroming is (warmteverspreding dmv een gas).
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Re: licht vs warmte

Warmte is een energievorm, waardoor de temperatuur stijgt en dus de moleculen sneller gaan bewegen.
Ah, dan zit ik er nog steeds naast. Ik dacht namelijk dat het andersom was nl.: dat door de snellere beweging van moleculen de temperatuur stijgt, oorzaak gevolg. ;)

Anders zou warmte niet te verklaren zijn adhv snellere moleculen, toch :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: licht vs warmte

Met dus bedoel ik dat een temperatuurstijging=snellere beweging van de moleculen. De hoogte van de temperatuur geeft de snelheid van de moleculen aan :shock:
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Reageer