Voor of tegen de Europese Grondwet

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 26

Voor of tegen de Europese Grondwet

Mensen, 1 juni is het zover.

We kunne stemmen over de Europese Grondwet.

Ik heb een test gedaan op: http://www.grondweteuropa.nl/

Ik ben voor de Europese Grondwet.

Test komt ook wel uit, want ik was sowieso al voor :shock:

Maar wie, van de mensen die stemmen mogen, zijn voor of tegen?

Groet,

Berichten: 270

Re: Voor of tegen de Europese Grondwet

Ik denk niet dat veel mensen hier op dit moment juist over kunnen stemmen. Ik dacht gehoord te hebben dat het uitgegeven boekje niet voor de normale mens te begrijpen was. Daar ik zelf nog niet mag stemmen heb ik mij er ook nog eigenlijk niet in verdiept. Wil dit wel doen om op de hoogte te blijven.

Berichten: 26

Re: Voor of tegen de Europese Grondwet

Op internet is een site, die ik zostraks al gaf, en meerdere, waar een heleboel uitleg over dat staat.

Berichten: 270

Re: Voor of tegen de Europese Grondwet

Niet iedereen beschikt over internet dus een voor de gemiddelde burger begrijpend boekje zou handig zijn natuurlijk. Ze geven een boekje uit met het doel dat mensen dat gaan lezen en daardoor meer inzicht krijgen en goed kunnen kiezen. Ze hadden geen boekje uitgebracht als iedereen een internetverbinding had gehad en iedereen op internet gezeten had. Oudere mensen kunnen ook stemmen maar zeer weinig daarvan zullen maar over computerkennis beschikken :shock:

Berichten: 26

Re: Voor of tegen de Europese Grondwet

Daar heb je totaal gelijk in.

Maar die mensen kunnen als ze willen ook weer andere mensen raadplegen over, ookal zou dat niet snel gebeuren.

"Het Boekje" weet ik eerlijk gezegd niks van, maar ik heb dan ook internet en weet er goed gebruik van te maken.

Maar nog meer voor/tegen standers...? om ontopic te blijven :shock:

Berichten: 270

Re: Voor of tegen de Europese Grondwet

Nog 1 reactie om het af te maken:
Maar die mensen kunnen als ze willen ook weer andere mensen raadplegen over, ookal zou dat niet snel gebeuren.
Ik denk niet dat dit echt bijdraagt aan de eerlijkheid van de keuze. Als iedereen rond gaat praten met hun versie en hun visie op de grondwet is het nogal verkeerd om een keuze te maken. Ik neem aan dat het boekje objectief is. Het beste is dan denk ik te zorgen dat alleen de subjectiviteit van 1 enkele burger voor de keuze zorgt en niet de bemoeienis van een andere burger die ook een bepaald subjectief beeld van de grondwet heeft.

Sorry, nu weer on-topic voor mensen die WEL mogen stemmen en dat doen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Voor of tegen de Europese Grondwet

AapJ schreef:We kunne stemmen over de Europese Grondwet.

Ik heb een test gedaan op: http://www.grondweteuropa.nl/
Heb van iemand gehoord dat 90% van de antwoorden op vóór uitkomen.

ik weet niet van welke bron hij het had dus ik weet niet zeker of dit waar is :shock:
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Berichten: 656

Re: Voor of tegen de Europese Grondwet

Tegen, omdat ik tegen de vrije markt ben.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Berichten: 26

Re: Voor of tegen de Europese Grondwet

Oke...dan weet ik dat ook ;)

Maar toch stem ik voor, mijn keuze staat vast :shock:

Berichten: 656

Re: Voor of tegen de Europese Grondwet

Diesel Power schreef:
AapJ schreef:
We kunne stemmen over de Europese Grondwet.

Ik heb een test gedaan op: http://www.grondweteuropa.nl/
Heb van iemand gehoord dat 90% van de antwoorden op vóór uitkomen.

ik weet niet van welke bron hij het had dus ik weet niet zeker of dit waar is :shock:


Ik las over een SP kamerlid dat nogal tegen de grondwet was en op 70% voor uitkwam.

Bij mij het zelfde. Het viel me op dat de punten waarom ik tegen ben er praktisch niet in voor kwamen.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Berichten: 270

Re: Voor of tegen de Europese Grondwet

OneStepForward schreef:Ik las over een SP kamerlid dat nogal tegen de grondwet was en op 70% voor uitkwam.

Bij mij het zelfde. Het viel me op dat de punten waarom ik tegen ben er praktisch niet in voor kwamen.


Stiekum een versie van het verkeerd omzetten van ingevulde informatie naar een score die ervoor zorgt dat zoveel mogelijk burgers voor de wet stemmen om zo orde te houden (die volgens velen verbroken wordt ( oorlog etc ) ) ?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Voor of tegen de Europese Grondwet

Tests zijn niet belangrijk. Het gaat om je eigen mening.

[moderator mode]En nu ontopic blijven[/moderator mode]

Allereerst een opmerking dat het geen grondwet is, maar een basis voor de grondwet. Ten tweede maken de politici er een rommeltje van met de promotie om voor te stemmen. Zij zeggen dingen die niet geheel of helemaal niet kloppen (maar daar heb je politici voor).

Ik stem echter voor. De Europese Unie heeft in de afgelopen 50 jaar ons geen windeieren opgeleverd. Interne relaties zijn verbeterd, er is meer handel ontstaan met als gevolg groeiende economieen en Europa staat als geheel sterk in de wereld. Zeker nu de VS zo zwak is.

De 'grondwet' zorgt ervoor dat het Europees Parlement boven de Europese commissie komt te staan. Het EP is gekozen en naar mijn mening ook serieus (politiek gezien dan). Dit in tegenstelling tot het corrupte achterkamertjespolitiek van de EC. Met de EP boven de EC kunnen eurocommissarisen nu teruggevloten worden.

Het tegenstemmen zal ook als gevolg hebben dat Europa weer tien jaar terug in de tijd terecht komt, terwijl wij nu als een geheel sterk moeten staan en ons moeten onwikkelen om tegen de grootmachten als de VS, China en India te kunnen concureren.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 270

Re: Voor of tegen de Europese Grondwet

Tests zijn niet belangrijk. Het gaat om je eigen mening.
Tests kunnen een globaal idee geven van de richting waarin je jouw keuze moet gaan zoeken. Doordat een test echter een beperkt aantal specifieke vragen heeft is natuurlijk nooit precies jouw mening eruit te halen. Een indicatie is natuurlijk handig maar meer heb je er ook niet aan.

Dan toch weer even over de informatie die de regering enzovoort verspreidt. Wanneer dit niet duidelijk is voor de gemiddelde Nederlander, dan ontstaat er ook geen goede eigen mening. Een mening die dus niet geldt voor de grondwet omdat de burgers niet snappen wat er precies mee bedoeld wordt.

Ik vind echter wel dat je gelijk hebt met dat we samen sterk moeten staan. Ik vond daarom de stelling gisteravond bij BvD erg wazig "Ik stem voor de Europese Grondwet maar wil wel de gulden terug" . Als je dan voor eenheid gaat door te stemmen op de EG dan moet je daar ook volledig achter staan en niet gaan k*tten over dat de gulden altijd zo goed was.

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Voor of tegen de Europese Grondwet

Ik denk dat ik ´tegen´ ga stemmen. Ik heb de grondwetkrant gezien, maar daar begin ik niet eens in te lezen! Er is geen beginnen aan! Ik vind het belangrijk om te stemmen, dus ga ik dat zeker ook doen. Waarom ik waarschijnlijk tegen ga stemmen is omdat ik laatst een bericht las van Balkenende die de Nederlanders opriep om ´voor´ te stemmen en ze min of meer waarschuwde. Ja, moet je bij mij echt niet mee aankomen met zulke dingen! Geef mij liever informatie, en dan niet alleen wat de voordelen zijn. Geef me dit op een heldere manier en ik kan een goede keuze maken. Volgens mij gaat iedereen op 1 juni naar de stembus zonder eigenlijk te weten wat er nu eigenlijk echt in die grondwet staat.

Berichten: 270

Re: Voor of tegen de Europese Grondwet

Oftewel na ongeveer alle reacties kan er geconcludeerd worden dat er nogal wat onduidelijkheid is over de EG. Deze poll is daarom ook voor sommige niet in te vullen. Daarom zou ik voor een onwetende mogelijkheid zijn gegaan door een keuze "Weet het niet, door ..." toe te voegen of dergelijk.

Reageer