[elektrotechniek] cosphi

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[elektrotechniek] cosphi

Hallo,

ik ben hier bezig met een verslag te maken voor school. Nu hebben we een RL kring gemaakt, en we moeten de cosPhi ervan verbeteren. Nu hebben we 2 methodes.

Eerste methode condensator serie plaatsen, de cosphi verbeterde wel, niet veel, er was ook een stroom stijging

Tweede methode condensator parallel plaatsen, de cosphi verbeterde véél, en er was een stroom daling.

Nu konden we dus mooi aantonen dat het beter is om de condensator in parallel te plaatsen zoals in de theorie besproken werd.

Nu weet ik van vorige metingen dat indien we de condensator in serie plaatsen en men wil echt naar de cosphi = 1 gaan, de keten dan in stroomresonantie is. Er vloeit een hele grote stroom door de keten (Imax). Dus indien men van 0.63 naar 0.9 wil gaan zal er dus een serieuse stroom door de kring vloeien.

Kloppen mijn beredeneringen ? En kan iemand mij nog verschillen zeggen van de 2 methodes ? voordelen nadelen ? Zoals bv indien we de C in serie plaatsen er stroom pieken bij de pas komen, wat dus erg gevaarlijk is..

Alvast heel erg bedankt !!

Groeten

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektrotechniek] cosphi

Als je de C in serie plaatst krijg je inderdaad stroomresonantie. Aangezien de spanningen over de L en de C in tegenfase zijn heffen ze elkaar op, en houd je alleen de R over als impedantie die de stroom bepaalt.

Bij parallelschakeling trekt de RL kring een stroom waarbij de L zorgt voor een inductief aandeel in de stroom. Dat compenseer je door de capacitieve stroom die door de C loopt. De totale stroom wordt dan minder.

In de praktijk wordt vrijwel altijd voor parallelcompensatie gekozen, omdat dat installatietechnisch niet anders kan. Bovendien is de RL kring vaak een machine, en daarvan verstoor je de werking als je seriecompensatie zou toepassen. Dus langs alle kanten bekeken is parallelcompensatie de aangewezen methode

Berichten: 12

Re: [elektrotechniek] cosphi

Bedankt klazon :D !!

Groeten

Reageer