[scheikunde] vochtigheidspercentage simuleren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 78

[scheikunde] vochtigheidspercentage simuleren

Hoi!

Mijn eerste bericht op deze site..

Ik ben bezig met een onderzoek naar de degradatie van DNA, hier wil ik de invloeden van verschillende vochtigheidspercentages onderzoeken. Ik heb geen beschikking tot een vochtigheidskamer, anders was deze topic er niet geweest :D

Ik heb een artikel gevonden over het gebruik van droogmiddelen voor het krijgen van bepaalde percentages, mijn vraag is dan of andere mensen dit al eerder hebben gedaan en wat hun bevindingen zijn?

Ik weet niet precies hoe ik dit moet aanpakken, moet ik gewoon deze droogmiddelen oplossen in water en deze plaatsen in een luchtdichte "kamer" en kijken wat dan de vochtigheid wordt? Of er is een andere en een misschien simpelere manier om de vochtigheid te reguleren en dat deze constant blijft?

Graag jullie mening en jullie wijsheid!

Alvast bedankt!

Groetjes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] vochtigheidspercentage simuleren

Dag Snuffel, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??



Ik snap trouwens je titel niet. Wil je die vochtigheid nou simuleren of gewoon bereiken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 78

Re: [scheikunde] vochtigheidspercentage simuleren

Bedankt voor de aanpassingen :D

Wat ik nu wil is de vochtigheidpercentage bereiken en dat het voor een langere tijd constant blijft door middel van droogmiddelen, maar als iemand een ander idee heeft dan hoor ik het graag..

Het is gewoon de bedoeling dat ik verschillende vochtigheidspercentages kan maken voor mijn onderzoek.. Ik hoop dat iemand er ervaring mee heeft!

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] vochtigheidspercentage simuleren

Boven verzadigde zoutoplossingen ontstaan verschillende relative vochtigheden, afhankelijk van het gekozen zout en de temperatuur. Je kan dus een verzadigde zoutoplossing in een exsiccator (spelling??) doen, en de ruimte in de exsiccator neemt dan een bepaalde vochtigheid aan. Hieronder een link met verschillende vochtigheden maar met googlen zijn er nog veel meer te vinden:

http://www.natmus.dk/cons/tp/satslt/satsalt.htm

Ik denk dat dit wel richting jouw toepassing komt.....
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 78

Re: [scheikunde] vochtigheidspercentage simuleren

Dankje voor het antwoord.. Het heeft me al een eind in de goede richting geholpen!

Volgende vraag; hoe weet ik nu hoeveel zout ik moet oplossen om het verzadigd te laten raken? Hoe weet ik nu wat de overmaat is aan hoeveeel water dat moet worden toegevoegd?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] vochtigheidspercentage simuleren

Een verzadigde oplossing is niks anders dan een oplossing waarin zoveel van iets (in dit geval een zout) is opgelost, dat er niks meer opgelost kan worden. Zou je er nog een schepje bij doen, dan blijven de kristallen op de bodem liggen (dan is het zelfs oververzadigd). Dit maakt voor jou toepassing niks uit.

Je neemt een hoeveelheid water die je lichtjes verwarmt (een graad of 40, 50 is voldoende (komt niet zo nauwkeurig, zolang het maar boven kamertemperatuur is). Je gooit er net zolang van een zout in totdat er niks meer in oplost, oftewel totdat er kristallen op de bodem blijven liggen (=(over)verzadigd). Daarna afkoelen tot kamertemperatuur, en je kan aan de gang.

Hoe weet je nu hoeveel zout je moet oplossen om het verzadigd te maken? Daar zijn tabellen voor (zoek het zout bij wikipedia maar eens op, daar staat het vast wel). Maar je kan ook gewoon domweg blijven scheppen totdat er niks meer oplost.

En wat de overmaat is, dat maakt niet uit. Als je 0,5 gram aan onopgeloste kristallen hebt, is de oplossing niet minder verzadigd dan wanneer je 3 kilo aan onopgeloste kristallen hebt. Verzadigd is verzadigd.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 78

Re: [scheikunde] vochtigheidspercentage simuleren

Bedankt voor je snelle reactie! :P

Oke, ik zoek de oplosbaarheid wel even op van de verschillende zouten! Die tabel in eerdere reactie is erg handig!

Kijk even of ik het goed heb zo; Dus ik verwarm het demiwater tot ongeveer 50 graden, dan los ik het desbetreffende zout op en laat het afkoelen tot kamertemperatuur (ongeveer 18 graden) Als ik 3 verschillende vochtigheidsgraden wil maken, moet ik dus 3 bekerglaasjes met het verzadigd zout die ieder weer een andere vochtigheidspercentage geven. Ik kan een experimentopzet maken die in de stoof past (temperatuur van 18 graden) ik weet niet of ik een exsiccator tot mijn beschikking heb.

Mijn idee zit een beetje in de richting van een glazen (afgesloten) bak met daarin een hygrometer, het bekerglas met het verzadigdzout en dan mijn lapjes bloed waar ik dus DNA uit wil isoleren. Als de temperatuur op het lab constant is (dag en nacht) hoef ik de stoof eigenlijk niet te gebruiken toch? Het zou wel beter zijn als het in de stoof past, maar ik weet niet of ik wel 3 bakken kwijt kan in de stoof :P

Bedankt Raspoetin, misschien krijg je nog wel meer vragen van mijn kant :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] vochtigheidspercentage simuleren

Kijk even of ik het goed heb zo; Dus ik verwarm het demiwater tot ongeveer 50 graden, dan los ik het desbetreffende zout op
totdat er niks meer oplost en je kristallen op de bodem ziet blijven liggen. Daarna voor de zekerheid nog een extra schep erbij gooien
en laat het afkoelen tot kamertemperatuur (ongeveer 18 graden) Als ik 3 verschillende vochtigheidsgraden wil maken, moet ik dus 3 bekerglaasjes met het verzadigd zout die ieder weer een andere vochtigheidspercentage geven. Ik kan een experimentopzet maken die in de stoof past (temperatuur van 18 graden) ik weet niet of ik een exsiccator tot mijn beschikking heb.


In de link die ik heb gegeven zie je dat bijvoorbeeld bij het zout lithiumchloride de temperatuur niet echt uitmaakt. Deze zou je dan niet in de stoof hoeven zetten. Ook bij kaliumcarbonaat en natriumchloride is de invloed van temperatuur gering. Zelfs voor kaliumsulfaat is de range 97,3% - 98,5% tussen 5 en 25 graden celcius. Zou het dan uitmaken of de temperatuur op het lab 16, 18, 20 of 24 °C is? Tip: Zet alleen de temperatuurkritische zouten in de stoof.
Mijn idee zit een beetje in de richting van een glazen (afgesloten) bak met daarin een hygrometer, het bekerglas met het verzadigdzout en dan mijn lapjes bloed waar ik dus DNA uit wil isoleren. Als de temperatuur op het lab constant is (dag en nacht) hoef ik de stoof eigenlijk niet te gebruiken toch? Het zou wel beter zijn als het in de stoof past, maar ik weet niet of ik wel 3 bakken kwijt kan in de stoof
Zie mijn opmerking hierboven. Een hygrometer in de bak is altijd een goed idee (extra controle is nooit weg); de gegeven vochtigheden zijn theorie. En zoals je weet komen praktijk en theorie niet altijd overeen.

Succes!
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 78

Re: [scheikunde] vochtigheidspercentage simuleren

Hoi!

Ik vroeg mij af, als ik deze verzadidgde oplossingen van verschillende zouten wil maken is dan de inhoud (dus de grootte) van de bak van invloed is van hoe snel de vochtigheid stabiel is?

Mijn vraag is dus eigenlijk wat de maximale grootte van een bak kan zijn als ik bijvoorbeeld 100 ml verzadigde oplossing gebruik? Is hier een simpele berekening voor om te berekenen wat de maximale inhoud van een bak kan zijn met bekende hoeveelheid verzadigd zout?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] vochtigheidspercentage simuleren

Daar heb ik geen gegevens van helaas. Maar wij gebruiken altijd exsiccatoren, waarbij we de ruimte onder het porceleinen plaatje voor de helft van de hoogte vullen met vloeistof. Ik zou als ik jou was ook in die verhouding (volume lucht:vloeistof) werken.

Edit: Aanvulling: Je zei toch dat je een hygrometer hebt? Dan kun je toch kijken tot hoever je kunt gaan? Gewoon een opzet maken, en dan wijst de praktijk uit of dat je verhouding lucht:vloeistof voldoende is.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 78

Re: [scheikunde] vochtigheidspercentage simuleren

Hoi,

Ik denk dat ik dat dan maar doe, gewoon een opstelling maken en dan maar kijken :P Ik dacht dat er misschien een formule was voor het berekenen van de inhoud van de "kamer" voor de vochtigheidspercentage die je wilt bereiken met de verzadidgde oplossing..

Ik gebruik gewoon een afgesloten bak met een bekerglas met daarin de verzadigde oplossing zout..

Bedankt voor het snelle antwoord :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] vochtigheidspercentage simuleren

Ik zou wel het oppervlak van je vloeistof zo groot mogelijk houden, dus liever een laag maar breed bekerglas (of iets dergelijks) dan smal en hoog.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 78

Re: [scheikunde] vochtigheidspercentage simuleren

Is goed, ik zal kijken wat we op school hebben :D

Berichten: 78

Re: [scheikunde] vochtigheidspercentage simuleren

De zouten hebben gewerkt ;)

Maar nu blijkt het zout die ik wil gebruiken om een lage vochtigheid te bereiken boven het budget uit te komen, ik zoek daarom naar andere (goedkopere) middelen om een lage vochtigheid te bereiken.. Ik zat zelf te denken aan zelf-indicating silicagel, maar ik wil graag weten of er nog andere middelen zijn om dit te kunnen bereiken?

Ik hoop dat ik net zo goed word geholpen als een paar maand geleden :P

Groeten, Snuffel

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] vochtigheidspercentage simuleren

De zouten hebben gewerkt ;)
Fijn zo!

Voor de rest van je post: Over welke RH% hebben we het? Silicagel is een vochtabsorbant, je RH% zal de nul naderen. ls je 5% wilt halen, is silicagel natuurlijk te "sterk". En misschien ook niet onbelangrijk: wat is je budget voor zo'n zout?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer