De kans op/van

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 112

De kans op/van

Hallo. Ik dien morgenavond een werkstuk in te leveren dat het heeft over het ontstaan van het heelal en het leven.

In het werk haal ik vaak aan dat ik meen dat alles is ontstaan wegens kansberekening, omdat alles mogelijk is per sé.

Als titel dacht ik dus aan "De kans van het bestaan" te nemen, aangezien dat misschien wel zou aanspreken (vergis ik mij hier al in? Alle suggesties en constructive criticism is welkom!)

Maar ik dacht nu, is het niet eerder "de kans op iets" ipv "van"? Ik vind echter dat "op" in deze context slechter klinkt...

Graag de mening van experts?

Berichten: 8.614

Re: De kans op/van

Volgens mij is "op" hier toch de beste optie.

Wanneer men zegt "een kans van", wordt dit haast altijd gevolgd door een precisering (hoe groot is die kans?):
  • "een kans van 1 op 1000"
  • "een kans van 25%"
Dat is hier niet het geval.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 16

Re: De kans op/van

in principe kun je de titel (de kans van het bestaan)gerust gebruiken het geeft namelijk weer dat je een kans hebt op het bestaan,het bestaan is hier een abstracte grootheid.

Berichten: 112

Re: De kans op/van

bedankt :D

Berichten: 8.614

Re: De kans op/van

in principe kun je de titel (de kans van het bestaan)gerust gebruiken het geeft namelijk weer dat je een kans hebt op het bestaan,het bestaan is hier een abstracte grootheid.
Natuurlijk kun je "van" hier ook gebruiken. Taalregels zijn niet zo strak. Ik prefereer echter "op".
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer