orhanisch solvent

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

orhanisch solvent

Ik zoek een organisch solvent, ONOPLOSBAAR in water (dus geen aceton) , dat niet te sterk ruikt (dus geen bezine) en dat een laag kookpunt heef (om af te dampen). Om een organische stof uit water te extraheren. En nu het moeilijkste , het zou een dagdagelijks product moeten zijn want het is een proef die ik thuis ga uitvoeren. Ik denk dus aan één of ander oplosmiddel van verven ofzo ....

Kan iemand me helpen ?

Alvast bedankt...

Berichten: 2.746

Re: orhanisch solvent

ether (diethylether) lijkt me perfect

terpentijn en aanverwanten misschien

Re: orhanisch solvent

kan ik ether vrij krijgen in de handel ? Onder welke naam ?

En die terpentijnolie , staat die ook gewoon vrij te krijgen ?

Alvast bedankt

Re: orhanisch solvent

Met diethylether kun je dus prima een organische stof extraheren uit een waterig milieu. Maar het is heel gevaarlijk. Ether is heel brandbaar en vluchtig Er mag absoluut geen vuur in de omgeving zijn. Zeker geen waakvlam of een brandende sigaret.

Ether lost wel een beetje op in water. Als je het inademt kun je er goed duizelig van worden. Het is dus alleen voor een laboratorium met een goede afzuiging. En niet iets voor in de keuken of op de slaapkamer ! H.Zeilmaker

Berichten: 2.746

Re: orhanisch solvent

in de apotheek haal je het gewoon als ether, het kost niet zo veel, het wordt gebruikt in ziekenhuizen bijvoorbeeld of dingen schoon te maken.

het is de typische ziekenhuisgeur en met een kookpunt van 36° is het ideaal voor extractie, het wordt dan ook in laboratoria het vaakst gebruikt

Reageer