[wiskunde] differentiaalvergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 15

[wiskunde] differentiaalvergelijking

Hallo,

Ik ben bezig met het oplossen van een differentiaal vergelijking, die in principe heel simpel zou moeten zijn, maar ik kom er gewoon niet uit.

De functie met T® zou het antwoord moeten zijn. Zou iemand mij alle tussenstappen kunnen laten zien. Ik heb al behoorlijk veel differentiaalvergelijkingen in mijn leven opgelost (3e jaar TU), dus het principe van DV's is mij bekend.
Bijlagen
DV.GIF
DV.GIF (2.74 KiB) 295 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] differentiaalvergelijking

\(kr\frac{dT}{dr}=C\)
C constant (onafh van r).

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] differentiaalvergelijking

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 15

Re: [wiskunde] differentiaalvergelijking

@ safe: ik snap jouw reactie niet helemaal. Is dit een beginstap?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] differentiaalvergelijking

Natuurlijk is dit een beginstap. Je schrijft zelf: "Ik heb al behoorlijk veel differentiaalvergelijkingen in mijn leven opgelost (3e jaar TU), dus het principe van DV's is mij bekend."

Wel dit is een lineaire DV van de eerste orde.

Berichten: 15

Re: [wiskunde] differentiaalvergelijking

Ja natuurlijk snap ik dat dit een lineaire eerste DV is, maar op een of andere manier haal ik al die r-en door elkaar. Kijk maar hoe ik het zou doen in de bijlage. Zou je kunnen uitleggen wat ik fout doe, want die dr/dr daar weet ik niet mee om te gaan.
Bijlagen
DV2.GIF
DV2.GIF (5.59 KiB) 285 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] differentiaalvergelijking

Maar kan je nu wel of niet de laatste DV oplossen?

Wat je vraag betreft: je kan niet direct primitiveren.
\(\frac{d}{dr}\left(kr\frac{dT}{dr}\right)=k\frac{dT}{dr}+kr\frac{d^2 T}{dr^2}\)
Probeer niet hiermee verder te gaan (tijdverlies). Maar los de eenvoudige DV op.

Berichten: 15

Re: [wiskunde] differentiaalvergelijking

Ja deze functie kan ik oplossen.
\(kr\frac{dT}{dr}=C\)


Maar ik snap de onderstaande stap gewoon niet, welke redenering zit hier achter?
Bijlagen
DV3.GIF
DV3.GIF (2.6 KiB) 285 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] differentiaalvergelijking

ken niet zo heel veel van DV's oplossen, maar het dunkt me dat een afgeleide 0 is als de functie da je afleidt een constante is aangezien 1/r nooit 0 kan zijn :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 15

Re: [wiskunde] differentiaalvergelijking

o stom natuurlijk ja. Ik was de hele tijd al bezig om dit analytisch op te lossen, maar zo kon je het natuurlijk ook bekijken. bedankt allemaal!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] differentiaalvergelijking

geartoon schreef:Ja deze functie kan ik oplossen.
\(kr\frac{dT}{dr}=C\)
Maar ik snap de onderstaande stap gewoon niet, welke redenering zit hier achter?
Wat ik niet begrijp is dat dit niet je eerste vraag was na mijn suggestie. (je vroeg: is dit de eerste stap? Antw: ja!)

Bovendien is dit een zuiver analytische opl!!!

Kan je nu de uitwerking geven?

Berichten: 15

Re: [wiskunde] differentiaalvergelijking

\(kr\frac{dT}{dr}=C\)
Met oplossen bedoel ik dat ik deze functie verder kan uitwerken tot T®=C1ln®+C2, maar hoe ik hier analystisch aan moet komen weet ik niet. Dit moet dmv integratie van de DV kunnen (de analytische manier snap ik dus niet)

Maar wat ik wel snap is dat wanneer de afgeleide (d/dr) gelijk is aan 0, dat dan wat tussen de haakjes staat:
\(kr\frac{dT}{dr}\)
gelijk moet zijn aan een constante. De redenatie snap ik dus, maar analytisch kan ik dit niet oplossen. Kun jij misschien duidelijk laten zien (misschien met kinderlijk eenvoudige stappen) hoe je dat doet?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] differentiaalvergelijking

\(dT=\frac{C}{k}\cdot \frac{1}{r}dr\)
en nu primitiveren ...

Berichten: 15

Re: [wiskunde] differentiaalvergelijking

Ja dat kon ik al eenvoudig uitwerken, maar ik weet niet hoe je die stap ervoor analytisch moet oplossen. Via logisch redeneren kan begrijp ik het, maar analytisch kom ik er niet uit.

Dit is dus de stap die ik niet begrijp
Bijlagen
DV3.GIF
DV3.GIF (2.6 KiB) 293 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] differentiaalvergelijking

En even daarboven schrijf je dat je dit wel begrijpt!

Reageer