[natuurkunde] elektrisch potentiaal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[natuurkunde] elektrisch potentiaal

Hallo,

Ik ben een middelbare scholier en ik ben bezig met een exo over elektrische velden. Ons experiment was 'electric field mapping'. Dit is een techniek waarmee je het potentiaal van een elektrisch veld op een geleidend papier kan meten. In dit geval gaat het om twee lijnen die evenwijdig aan elkaar zijn en die tegengesteld geladen zijn. Ze stellen dus een 2D condensator voor. In onze metingen hebben we gezien dat het elektrisch veld overal in de condensator even groot is (het potentiaal verandert niet als we hoger of lager tussen de condensator meten).

Het probleem is nu dat ik dit niet kan verklaren met de theorie. Ik kan geen wet van Gauss toepassen voor zover ik weet, omdat ik geen Gauss-oppervlak kan vinden.

Als ik probeer het op te lossen met de normale formule, vind ik het volgende voor een van beide delen:

V = K S ln((b + sqrt(b^2 + L1^2))/(-a + sqrt(a^2 + L1^2)))

waarbij

K= elektrische constante

S = Ladingsverdeling over een lijn

a & b = afstanden langs de lijn, dus van beneden naar boven

Ik weet zeker dat deze uitdrukking klopt. Serway geeft dezelfde uitdrukking.

Ziet er opzich vrij goed uit, maar als ik probeer er de andere lijnlading bij op te tellen (die negatief is), krijg ik een hele grote uitdrukking die afhankelijk is van a & b. Volgens onze metingen kan dat dus niet. Zie ik iets over het hoofd?

Reageer