[biologie] de functies van het schild van een schildpad?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[biologie] de functies van het schild van een schildpad?

Hallo,

graag zou ik een vraag stellen omtrent onderzoek naar de functies van een schildpad pantser.

Wat ik ervan weet is het volgende:

Het schild zorgt voor bescherming. Bij gevaar trekt de schildpad kop en poten helemaal terug in het schild. Het schild zelf is hard doch niet onbreekbaar. Een vallende (flinke) boomtak zal de schildpad weinig last bezorgen, een vallend stuk steen des te meer.

Het schild houdt warmte vast. Warmtestraling (zonlicht) dringt makkelijk van buiten naar binnen doch niet andersom. Het schild is derhalve een goede isolator.

Het schild laat vocht (waterdamp) makkelijk van buiten naar binnen gaan doch weer niet andersom. Dit voorkomt uitdroging van de schildpad.

Het lijkt mij dat deze eigenschappen prima geschikt zouden kunnen zijn voor bv. isolatie van woningen. Wij hebben het immers ook graag warm, behaaglijk bij 50% relatieve vochtigheid.

Is bekend of hier ooit onderzoek naar is gedaan?

Ik zou mij zo voor kunnen stellen dat een schilpad schild uit verschillende lagen bestaat, elk met eigen chemische en/of natuurkundige eigenschappen die tezamen een pakket nuttige functies vervullen.

Ik ben benieuwd, Hans

[edit mod Mrtn: vakgebiedtags toegevoegd]

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] de functies van het schild van een schildpad?

Dit is huiswerk en daarom verplaats ik het naar het huiswerkforum. Lees a.u.b. de regels van WSF voor je post.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer