[natuurkunde] vloeistofmechanica, interferentie in een kanaal

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

[natuurkunde] vloeistofmechanica, interferentie in een kanaal

Voor een zelfstudie opdracht moet ik met een berekening onderbouwen of er interferentie plaats vindt.

Dit is vast te berekenen, maar met welke formule?

Via Google kom ik formules en redernaties tegen over licht maar over vloeistof kan ik geen formule vinden die ik kan toepassen.

De situatie:

- een kanaal met een breedte van 36 m, geen bochten

- een klepstuw is de scheiding tussen twee waterhoogten, waterhoogte laagwater 3.15m en waterhoogte hoogwater

4.50m

- door het laten zakken van de klepstuw ontstaat er een translatiegolf van 11cm

- op 810m vanaf de klepstuw wordt de breedte van het kanaal 12m over een lengte van 90m, deze versmalling is

opgebouwd uit een haaks op de waterstroom geplaatste damwandkuip t.b.v. een kaderenovatie.

- de damwandkuip staat aan beide zijden 12m uit de kade

- stroomsnelheid 0.5 m/s

Met z = qv / (b x c) kan ik wel de hoogte van de translatiegolf ter plekke van de versmalling berekenen, eerst c te bepalen met c = 3 √g x (h+z) - 2√gxh). Als de hoogte van de translatie golf over een afstand van 810 tenminste niet afneemt. Met het boek Toegepaste vloeistofmechanica kom ik er ook even niet meer uit.

De vraag:

- met welke formule bereken ik of er interferentie is in het deel van het kanaal tussen de klepstuw en de versmalling?

Karel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] vloeistofmechanica, interferentie in een kanaal

Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

Dat gezegd zijnde is dit een beetje heftig probleem voor ons huiswerkforum. Heb je er morgenavond geen reactie op, stuur me dan even een PB om me eraan te herinneren het voor je te verplaatsen.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] vloeistofmechanica, interferentie in een kanaal

Dit onderwerp kreeg in het huiswerkforum geen reactie. Vandaar de verplaatsing naar dit vakforum.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer