Treksterkte vs druksterkte.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Treksterkte vs druksterkte.

Op zoek naar treksterkte (tensile strength) van staal en koper vindt ik een overzichtelijk wiki-lemma. Ga ik echter op zoek naar de druksterkte (compressive strength) dan vind ik nergens dergelijke gegevens van metalen , alleen voor beton.

Wat is daar de reden voor? Verkeerde vakterm/ zoek ik verkeerd? Of is druksterkte voor een metaal een sowieso onbepaalbare en dus onzinnige grootheid?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Treksterkte vs druksterkte.

Nu je het zegt, ik vind ook geen waarden. Het probleem schuilt 'm volgens mij bij het knikken (buckling) waardoor de druksterkte minder van belang is. Volgens deze bron is de treksterkte gelijk aan de druksterkte voor staal.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Treksterkte vs druksterkte.

Wat drukvastheid van staal betreft krijg je te maken met stuikspanningen bij alleen druk en die kan bij bouten een hoge waarde krijgen,maar aangezien er dan vervormingen kunnen optreden door verschil in boutdiameters op aansluitend staalplaat en in de TGB 1990 nog veel meer factoren ,is er een grens gesteld.

Als ik me niet vergis,ligt die grens tussen 1,0 en 0,67 * vloeispanning in geval van geen kniksituaties of kipsituaties bij hoge liggers en worden in een dergelijk geval dwarschotten gelast tegen het lijf en tussen de flenzen van bijv. een H-profiel.

Trekspannings- en afschuifspannings-berekeningen zijn eenvoudiger uit te voeren,je hebt alleen met de vloeispanning te maken met een door de overheid ingevoerde veiligheidsfactor,afh.industrieel,menselijk gebruik of alleen in loodstoestand (1.2, 1.3, 1.5) .

Reageer