Grijs/witte vlekken op mijn hand

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 5

Grijs/witte vlekken op mijn hand

Hoi,

Op school heb ik voor diverse practica bij het vak scheikunde met verschillende stoffen gewerkt. Na het werken met stoffen, was ik altijd keurig mijn handen. Nadat ik thuis gekomen was, kwam ik er achter dat er allemaal grijs/wit-achtige vlekken op mijn handen heb. Ik kan ze er ook niet af wassen met zeep.

Wie kan me hierbij helpen?

Thanx

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Grijs/witte vlekken op mijn hand

Met welke stoffen heb je gewerkt en bij welke daarvan had je eigenlijk handschoenen moeten dragen? :D
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 5

Re: Grijs/witte vlekken op mijn hand

Nou met:

KBr, NaCl, FeSO4, PbO, Na2SO4, Na2SO3, S, NH4Cl, CuO, PbO2, Na2S2O3, AgNO3 (allemaal vaste stoffen)

En daarbij AgNO3, Ba(NO3)2, ZnS04, Na2C03, HNO3, HCl (oplossingen)

Ik weet dus ook niet welke stoffen eventueel de oorzaak hiervan kunnen zijn.

Berichten: 311

Re: Grijs/witte vlekken op mijn hand

grijs-wit...misschien zilver?

Probeer 's te spoelen met azijn?
Only an optimist can see the nature of suffering

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Grijs/witte vlekken op mijn hand

AgNO3 laat zwarte vlekken achter dacht ik. Ik weet niet hoe lang ze blijven.

Berichten: 5

Re: Grijs/witte vlekken op mijn hand

Zitten er tussen de stoffen die ik hier gepost heb stoffen die blijvende vlekken achterlaten?

Berichten: 817

Re: Grijs/witte vlekken op mijn hand

Niet dat ik zo dadelijk zie. Enkele stoffen kunnen wel de kleur van je huid aanpassen (bv HNO3, je huid zal geel/oranje worden). Na een tijdje vervelt het wel op natuurlijk wijze, en komt de originele kleur terug.

Tenzij er iets in de onderhuid geraakt, zoals een tatoeage, zal niets permanent zijn van deze stoffen.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Grijs/witte vlekken op mijn hand

Als het zilver is, wat ik vermoed, dan blijkt dit nogal lastig te zijn:

http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/chem00/chem00294.htm

Het zal dus wachten worden tot je nieuwe huid aanmaakt op de besmeurde plekken (gewoon natuurlijk, niets speciaal met het zilver) of één of ander middel zoals ze in de link voorstellen proberen. Ik ben echter niet zeker over de veiligheid hiervan. Thiosulfaat is niet echt gevaarlijk bij mijn weten, maar de zilver complexen kunnen dit wel zijn.

Van de andere producten ben ik alleen van CuO niet zeker of het vlekken kan veroorzaken. De anderen zeker geen wit/grijze.

Berichten: 12.262

Re: Grijs/witte vlekken op mijn hand

Lekker laten zitten, zilvervlekken. Normaliter groeien ze er vanzelf weer helemaal uit (kan een paar weken duren), kwaad kan het eigenlijk niet.
Victory through technology

Berichten: 5

Re: Grijs/witte vlekken op mijn hand

Oh okay. Ik heb geprobeerd met azijn te spoelen, dat is niet gelukt. Op mijn linkerhand zitten naast de grijs/wit-achtige vlekjes ook een paar donkergrijze vlekjes.

Berichten: 5

Re: Grijs/witte vlekken op mijn hand

Inmiddels zijn alle grijs/wit-achtige vlekjes veranderd in grijze vlekjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: Grijs/witte vlekken op mijn hand

Ik verbaas mij over deze antwoorden. Het enige juiste advies is dat je een arts moet raadplegen. Van afstand is niet te zien wat voor vlekken het zijn en of het kwaad kan.

Aangezien persoonlijke medische problemen, waar ook deze kwestie toe behoort, niet op het Wetenschapsforum besproken mogen worden, gaat dit topic op slot.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: Grijs/witte vlekken op mijn hand

De inhoud van het bovenstaande gaat in tegen (1 van de) de regels van Wetenschapsforum en is daarom op slot gezet.

Voor eventuele uitleg kan je contact met mij (of een andere moderator) opnemen of een topic openen in het feedbackforum.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gesloten