Matrix met latex

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 500

Matrix met latex

Hey,

Weet iemand hoe ik een matrix kan maken met Latex, (de latex die hier gebruikt kan worden). Ik heb al gezocht op internet maar daar vind ik steeds een andere soort latex die ik niet hier kan gebruiken.

Ik bedoel gewoon een matrix van bijvoorbeeld 3 bij 3, met getallen erin. En met links en rechts van het matrix een grote

[ en een ].

Bedankt

Berichten: 8.614

Re: Matrix met latex

Klik op de matrix voor de code:
\(\left[\begin{array}{ccc}a_{11} & a_{12} & a_{13} \\a_{21} & a_{22} & a_{23} \\a_{31} & a_{32} & a_{33}\end{array}\right]\)
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Matrix met latex

Klik voor de code:
\(\left[ {\begin{array}{ccc} a & b & c \\ d & e & f \\ g & h & i \\\end{array}} \right]\)
Zie ook hier.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Matrix met latex

Dankjullie :D

Berichten: 817

Re: Matrix met latex

Nu er toch een topic over open is.

Is er ook een manier om een verticale lijn te plaatsen ofzo, om bijvoorbeeld een uitgebreide matrix te bekomen?

iets van de vorm [ a b c | d], maar dan met meer kolommen.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Matrix met latex

\(\left[ {\begin{array}{ccc} a_1 & b_1 & c_1 \\ a_2 & b_2 & c_2 \\ a_3 & b_3 & c_3 \\\end{array}} \right|\left.\begin{array}{c}d_1\\d_2\\d_3\end{array}\right]\)

Code: Selecteer alles

[tex]

\left[ {\begin{array}{ccc}

   a_1 & b_1 & c_1 \\

   a_2 & b_2 & c_2 \\

   a_3 & b_3 & c_3  \\

\end{array}} \right|

\left.\begin{array}{c}

d_1\\

d_2\\

d_3

\end{array}\right]

[/tex]
(beetje valsgespeeld door er twee arrays van te maken, maar goed)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Matrix met latex

\(\left[ {\begin{array}{cc|c} a & b & c \\ d & e & f \\ g & h & i \\\end{array}} \right]\)


Je maakt het moeilijk Phys :D
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Matrix met latex

Ah, kijk, die hebben we nodig!
\(\left[ {\begin{array}{ccc|c} a & b & c & j \\ d & e & f & k \\ g & h & i & l\\\end{array}} \right]\)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8.614

Re: Matrix met latex

Je maakt het moeilijk Phys :D
Inderdaad, je kunt matrices van een verticale lijn voorzien zoals dat gebeurt met tabellen in LaTeX.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 817

Re: Matrix met latex

Weer een mysterie opgelost. Niet dat ik verwacht om het zo dadelijk nodig te hebben, maar moest ik het ergens nodig hebben, weet ik nu meteen waar het te vinden :D

om maar te testen:
\(\left[ {\begin{array}{cccc|c} T & o & o & n & B \\ D & a & n & k & t \\ a & l & l & e & n \\\end{array}} \right]\)
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Matrix met latex

Misschien verder testen in de topic waarvan ik eerder de link gaf, dan staan de voorbeelden daar samen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gesloten