Afzekeren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Afzekeren

Ik moet een motor afzekeren die beide richtingen op kan draaien, dit is afhankelijk van een sensor.

Wisselt hij van kant dan pakt hij net aan 6A op zn piek. Die piek duurt 60 ms. Draaiend neemt hij 1A af.

De opstelling werkt op 230V.

Nou is mijn vraag, moet ik hem hoger als 6A afzekeren of kan het met een trage 6A zekering?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Afzekeren

Een zekering mag er op zijn nominale waarde niet uit gaan. Dus een zekering van 6A moet bij 6A continu heel blijven. In het algemeen geldt voor smeltveiligheden dat ze er pas bij de volgende waarde uit mogen gaan. Dus een 6A zekering mag bij 10A doorsmelten, een 10A zekering bij 16A, een 16A zekering bij 20A, enz.

Berichten: 6

Re: Afzekeren

Duidelijk genoeg.

Bedankt voor de moeite!

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Afzekeren

Je zou best een 1A trage zekering kunnen proberen, als de aanloopstroom niet zo lang is zou de zekering het denk ik wel moeten kunnen houden. Zo niet kun je er altijd nog voor kiezen om een zwaardere zekering te plaatsen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Afzekeren

Strikt genomen is een zekering niet het goede middel om een motor te beveiligen. De zekering dient om de kabel te beveiligen, en moet dus afgestemd zijn op de draaddoorsnede van de kabel.

Voor het beveiligen van de motor bestaan speciale motorbeveiligingsschakelaars. Daarin zit een thermisch element dat het thermische gedrag van de motor nabootst, en zo dus kan uitschakelen als de motor te warm dreigt te worden.

Reageer