Leukemie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 19

Leukemie

Mijn vraag is eigenlijk vrij simpel, maar zoekrobots bieden mij geen even simpel antwoord:

Is leukemie erfelijk, ja of neen?

maw, bestaan er genen die je aan je nageslacht kan doorgeven waardoor zij leukemie gaan ontwikkelen?

bedankt!

Berichten: 339

Re: Leukemie

http://www.kwfkankerbestrijding.nl/inde ... ctid=15187:

"Tot slot zijn er aanwijzingen dat een erfelijk bepaalde aanleg mogelijk van invloed is op het ontstaan van sommige vormen van leukemie."

Myelodysplastic syndromes (MDS) and acute myeloid leukaemia (AML) present primarily as sporadic diseases. [...] The familial occurrence of MDS and/or AML is very rare.

Familial myelodysplasia and acute myeloid leukaemia--a review. Owen C, Barnett M, Fitzgibbon J. Br J Haematol. 2008 Jan;140(2):123-32. PMID: 18173751

Families with multiple individuals affected with chronic lymphocytic leukaemia (CLL) and other related B-cell tumours have been described in the literature. Familial CLL does not appear to differ from sporadic CLL in terms of prognostic markers and clinical outcome. Large, population-based case-control and cohort studies have also shown significant familial aggregation of CLL and related conditions, including non-Hodgkin and Hodgkin lymphoma. Monoclonal B-cell lymphocytosis also aggregates in CLL families. However, the clinical implication of familial aggregation is minimal given the overall rarity of CLL. Linkage studies have been conducted in high-risk CLL families to screen the whole genome for loci that contribute to susceptibility but no gene mutations have yet been identified by this method. Association studies of candidate genes have implicated immune function and other genes but more studies are needed to verify these findings. The ability to conduct large scale genomic studies will play an important role in detecting susceptibility genes for CLL over the next few years and thereby help to delineate aetiological pathways.

Family studies in chronic lymphocytic leukaemia and other lymphoproliferative tumours. Goldin LR, Caporaso NE. Br J Haematol. 2007 Dec;139(5):774-9. PMID: 18021091
Het simpele antwoord: bij enkele mensen is het (waarschijnlijk) erfelijk.

Er hoort nuancering bij: het hangt af van het exacte type leukemie. Meerdere typen leukemie komen soms binnen enkele families vaker voor. Het is nog niet (goed) bekend welke genen daarvoor zorgen, of hoe groot het risico is. Er is dus (meestal) nog niet op te testen. Bij sporadische gevallen (het eerste ziektegeval in een familie) is de kans dat een familielid hetzelfde of iets dergelijks ontwikkelt klein - maar wel groter dan van mensen die geen familie zijn.

Berichten: 19

Re: Leukemie

Bedankt :D blijkbaar is er geen ja/nee antwoord he.

Ik zit echter met nog een onduidelijke kwestie:

-Is er een verschil tussen leukemie en Hodgkin of non-Hodgkin lymfomen?

En ik heb begrepen dat het Epstein-Barr Virus aanleiding kan geven tot de vorming van vooral Hodgkin lymfomen maar ook non-Hodgkin lymfomen, maar kan het ook aanleiding geven tot Leukemie?

-Post-Transplant Lymphoproliferative Disorder: zijn B-cell lymfomen die voorkomen na infectie met het EB-virus bij patiënten wiens immuunsysteem onderdrukt wordt na een orgaantransplantatie ? (en dan vooral solide organen?)

Waarin verschilt zo een PTLD van een (non)-Hodgkin lymfoom??

Alvast erg bedankt, ik heb al uren gegoogled maar geraak er niet wijs uit...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Leukemie

Danio Rerio schreef:-Is er een verschil tussen leukemie en Hodgkin of non-Hodgkin lymfomen?

En ik heb begrepen dat het Epstein-Barr Virus aanleiding kan geven tot de vorming van vooral Hodgkin lymfomen maar ook non-Hodgkin lymfomen, maar kan het ook aanleiding geven tot Leukemie?
De term lymfatische leukemie wordt gebruikt voor de aanwezigheid van een groot

aantal lymfoide cellen in het bloed door ongecontroleerde deling in het beenmerg.

De term lymfoom wordt gebruikt voor tumormassa's als gevolg van proliferatie in het lymfoide weefsel.

Verschillende types gaan ook vaak samen met elkaar. Kort gezegd is de distributie van de ziekte de

factor die bepaalt of het een leukemie is of een lymfoom.

Ik heb nergens kunnen vinden dat EBV een verhoogde kans geeft op leukemie.
Danio Rerio schreef:-Post-Transplant Lymphoproliferative Disorder: zijn B-cell lymfomen die voorkomen na infectie met het EB-virus bij patiënten wiens immuunsysteem onderdrukt wordt na een orgaantransplantatie ? (en dan vooral solide organen?)

Waarin verschilt zo een PTLD van een (non)-Hodgkin lymfoom??
Ja (solide organen?)

PTLD betreft alleen B-cel lymfomen zoals Hogdkin, non-Hogdkin kan ook T-cel zijn. De naam impliceert

ook al dat het bij geimmunosupresseerde (door calcineurineremmers) mensen voorkomt i.t.t. Hogdkin en non-Hogdkin.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 19

Re: Leukemie

Welbedankt voor de uitleg!

Nog één ding echter, non-Hodgkin lymfomen: bvb Burkitt's lymfoom dat vooral voorkomt in Afrika is toch net wél door de immuunsuppressie die de Afrikaanse bevolking ondervindt van het Malaria virus, dat daar vrijwel iedereen treft... Dus hun immuniteit daalt hierdoor, waardoor ze gevoeliger zijn voor het EB-virus?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Leukemie

Klopt, maar dit is dus het gevolg van een infectie met malaria en niet door het gebruik van calcineurineremmers

zoals PTLD.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 339

Re: Leukemie

... na een orgaantransplantatie ? (en dan vooral solide organen?)...
Terzijde: Niet-solide orgaan transplantatie: bloedtransfusie en allogene beenmerg- of stamceltransplantatie. Hierbij wordt (na de transplantatie) geen immuunsuppressie gegeven. (Of mis ik nog een niet-solide orgaan?).

Reageer