Waarom bewegen we op geluid?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 66

Waarom bewegen we op geluid?

vraag me af waarom we ineens gek gaan bewegen als we een bepaald ritme horen?


Berichten: 18

Re: Waarom bewegen we op geluid?

Sorry voor het omhooghalen van dit topic, maar ik was laatst ook wat aan het denken over muziek:

ik heb gemerkt dat muziek onze stemmingen en emoties kan beïnvloeden (algemeen bekend),

als ik inspirerende of opzwepende muziek luister kan mijn lichaam fysiek meer aan (of dat zit tussen mijn oren)

dus zonder muziek of met muziek die ik niet mooi vind gooi ik er minder push ups uit als met inspirerende muziek.

-En hoe ontwikkelen we een voorkeur voor muziek? waarom houd de een van klassiek en de ander van rock?

Heeft te maken met omgeving? leefstijl? aangeboren??

-kan je beter concentreren met sommige muziek?

Ik ben dan minder snel afgeleid door geluiden om me heen met zachte muziek.

Ik had nog meer vragen maar ben ze even kwijt.

Re: Waarom bewegen we op geluid?

Interessant onderwerp!

Beginnend met het feit dat de perceptie van geluid voor elke individu verschillend is. Afhankelijk van (veel) factoren zoals onder andere, akoestiek van een ruimte, bereik van het gehoor, stemming van de persoon, harmonische werking van frequenties , repeterende karakter van muziek(oa ritme) ect, is het daarom moeilijk vast te stellen waarom sommige muziek stijlen/vormen een specifieke effect heeft op ons psyche. Psychoacoustiek houdt zich onder andere hiermee bezig, ik zou zeggen share your knowledge! Zoals ik het zie is er geen eenduidig antwoord omdat er verscheidene factoren van verschillende disciplines, ookwel vakgebieden een rolspelen. Althans je kan er zo makkelijk of moeilijk over redeneren als je wilt / kan.

Je insteek van je vraag is voor mij nog niet duidelijk; bedoel je met geluid , muziek of geluid algemeen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Waarom bewegen we op geluid?

vraag me af waarom we ineens gek gaan bewegen als we een bepaald ritme horen?
Ik denk, dat dit prehistorisch amusement is.

Reageer