8 led's op 6 volt ?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

8 led's op 6 volt ?

Ik heb 8 witte LED's zonder papieren bij welke spanning en ampere ze nodig hebben.

Het zijn 5 mm dikke witte doorzichtige LED's en ik heb een batterijhoudertje dat 4 1.5 volt AA's bijhoud dus een pakje dat 6 Volt leverd.

Ik herinner me dat er altijd een weerstand bij moet als je met LED's werkt , hoe kan ik nu weten welke weerstand ik hierbij moet plaatsen en ook moeten de LED's dan in serie of parallel geschakeld staan ?

Als iemand me hierbij kan helpen zou ik zéér dankbaar zijn.

Groeten Tim.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 8 led's op 6 volt ?

Witte leds hebben een doorlaatspanning van ongeveer 3 volt. Twee in serie vragen dus 6 volt, dat is de spanning van je batterij. Dan is er dus geen ruimte meer voor een weerstand. Oftewel, je zult de leds parallel moeten schakelen. Het mooiste is dan om elke led een eigen voorschakelweerstand te geven. Hoe groot die weerstand moet zijn, dat hangt er vanaf hoeveel stroom de led nominaal vraagt. Maar als we even uitgaan van 10mA, en 3 volt over de weerstand, dan moet die dus 3volt gedeeld door 10mA = 0,3k zijn. Dat is 300 ohm, maar aangezien deze waarde niet bestaat in de gangbare reeks neem je 330 ohm.

Reageer