Spanningsdeler

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 774

Spanningsdeler

Hallo,

Hoe komt het dat het rechtevenredige verband verdwijnt bij de grafiek spanning ifv weerstand als we een kleinere belasting aan de kringloop met spanningsdeler hangen?

De stroom zal de weg met de kleinste weerstand kiezen (dus de belasting), maar waarom verdwijnt juist het recht evenredige verband?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanningsdeler

Een plaatje erbij zou de vraag aanzienlijk verduidelijken.

Berichten: 582

Re: Spanningsdeler

Inderdaad... ik kan me er niet meteen iets bij voorstellen.

Berichten: 774

Re: Spanningsdeler

http://images.google.be/imgres?imgurl=http...ficial%26sa%3DN

R2 is in mijn geval 110 ohm

Als ik RL ook 110 ohm instel, is er geen echt rechtevenredig verband

Als ik Rl 1100 ohm instel, is het verband tussen spanning en weerstand bijna zo goed als evenredig

Hoe komt dit?

Berichten: 582

Re: Spanningsdeler

En wat versta je onder 'niet rechtevenredig'? Het verband tussen spanning en weerstand hoort toch wel lineair te zijn als je met simpele weerstanden werkt...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanningsdeler

Geef eens aan over welk verband je het hebt. Tussen welke spanning en welke weerstand?

Berichten: 1

Re: Spanningsdeler

Dit komt omdat je de spanningsdeler belast:

Wanneer we onze potmeter niet belasten wil dit zeggen dat we een gewone serieschakeling hebben en dat naarmate de weerstand groter wordt ook de spanning over deze weerstand groter wordt.

Dit verband is lineair omdat de weestandwaarde ook lineair verandert.

Wanneer we de potmeter belasten ( dus een weerstand parallel schakelen) gebeurt deze verandering niet meer lineair.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Spanningsdeler

Dit verband is lineair omdat de weestandwaarde ook lineair verandert.
Volgens mij verloopt de uitgangsspanning zowiezo niet lineair met weerstandsverandering van R2. Dat komt omdat de uitgangsspanning Vout een produkt is van Vin en R2/(R1+R2).

Ik heb er een plotje van gemaakt in Xcell, R2 varieert van 0-10 en R1=10. Bij R1=R2 is de uitkomst dus 0,5.

Over beide weerstanden valt dan dezelfde spanning:

Afbeelding

Met een belasting erbij wordt het nog erger, vooral omdat bij een lage belastingsweerstand de Rv van RL en R2, de waarde van RL gaat benaderen.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Reageer