[biologie] chromosomale genetica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[biologie] chromosomale genetica

Hallo,

ik ben een reeks vraagjes in verband met genetica aan het oplossen, maar ik heb geen flauw idee hoe ik aan dit vraagstukje moet beginnen:

De Barred Plymouth Rock-hoenders hebben een dominant geslachtsgebonden allel waardoor pas uit het ei gekomen kuikens zwart zijn met een witachtige vlek achteraan de kop en waardoor het volwassen vederkleed gestreept is. De Rhode Island Red-hoenders hebben dat allel niet. Hun kuikens hebben die vlek dus niet. Bedenk een kruising tussen beide rassen, zodat het geslacht van de kuikens kan worden bepaald door de aan-of afwezigheid van die witte vlek.

Het gaat dus over geslachtsgebonden erfelijkheid, net het stuk dat ik niet zo goed begrijp.

Iemand enig idee hoe ik aan dit vraagje begin?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] chromosomale genetica

Laten we het dominante allel dat geslachtsgebonden is en voor de vlek zorgt Xv noemen.

De vrouwelijke rock-hoenders hebben dus: XvXv en een vlek

De mannelijke rock-hoenders hebben dus: XvY en een vlek

De red-hoenders hebben het allel niet en dus géén vlek:

Mannelijk = XY

Vrouwelijk = XX

Kijken of je er zo uitkomt. Zo niet dan:
Spoiler: [+]
Men neme nu een mannelijke rock-hoender en deze kruist men met een vrouwelijke red-hoender:

Je krijgt dan: XvY * XX

De mogelijkheden zijn dan: XvX, XY, XvX en XY

Met andere woorden, de vrouwtjes hebben vlekken, de mannetjes niet.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 3

Re: [biologie] chromosomale genetica

Ik begrijp genetica ondertussen al een stuk beter, het probleem was dat ik wat verward was door dat andere kenmerken, gestreept. Blijkbaar heeft dat er dus niet echt iets mee te maken?

Het lukt nu inderdaad , bedankt! :D

Maar ik heb ooit eens geleerd dat bij de mens:

Vrouwelijk = XX

Mannelijk = Xy

Maar bij kippen, vogels,.. de man XX is en de vrouw Xy

Dus ik kom nu uit dat de mannetjes een vlek hebben. Ik weet niet of dit klopt.. maar de berekeningen komen eigenlijk op hetzelfde neer

Bedankt :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] chromosomale genetica

Ik lees nu inderdaad dat ze een afwijkend chromosoomsysteem hebben.

Vrouwtjes zijn ZZ en mannetjes WZ.

Als je de Z vervangt door X en de W vervangt door Y blijft bovenstaande redenering juist en

hebben de mannetjes géén vlek als je een vrouwelijke red-hoender zou kruizen met een

mannelijke rock-hoender.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 3

Re: [biologie] chromosomale genetica

Ah, ik had nog een fout met 'hoenders' ik dacht dat er bedoeld werd hennen, dus dat alleen de vrouwelijke dieren dit allel hadden

Dus Rock-hoenders:

Mannelijk: XvXv en Vrouwelijk: XvY

Red-hoenders:

Mannelijk: XX en vrouwelijk XY

Ik deed het als volgt: stel we kruisen een vrouwelijke Rock-hoender: XvY en een mannelijke Red-hoender:XX

__ Xv _ Y ( Dit moet dus een tabel voorstellen..)

X | XvX XY

Dus 'XvX' is een mannetje met een vlek en 'XY' is het vrouwtje zonder vlek

En als ik mannelijke Rock-hoender met vrouwelijke Red-hoender kruis: (XvXv met XY)



Xv Xv

X XvX XvY

Y XvY XvY

Nu kom ik dus uit dat zowel de man als vrouw een vlek hebben? Ik doe dus blijkbaar iets verkeerd.. ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] chromosomale genetica

Epiphonee schreef:En als ik mannelijke Rock-hoender met vrouwelijke Red-hoender kruis: (XvXv met XY)



Xv Xv

X XvX XvY

Y XvY XvY

Nu kom ik dus uit dat zowel de man als vrouw een vlek hebben? Ik doe dus blijkbaar iets verkeerd.. ?
Je kruist hier een mannelijke red-hoender met een vrouwelijke rock-hoender i.t.t. een vrouwelijke red-hoender

met een mannelijke rock-hoender. De rock-hoenders hebben het dominante allel, dus Xv.

Dus als je een mannelijke red-hoender zou kruizen met een vrouwelijke rock-hoender krijg je:

XY * XvXv = XvX, XvY, XvX en XvY, dus allen hebben een vlek zoals in jouw voorbeeld.

-edit- oh wacht even, je draait de X'en Y'en om. Als je gewoon er vanuit gaat dat een vrouwtje 2 dezelfde

geslachtschromosomen heeft klopt het weer (ZZ of XX en een mannetje heeft ZW of XY).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer