CTA- of MRA-scan vasculair systeem vastus lateralis

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 54

CTA- of MRA-scan vasculair systeem vastus lateralis

Hoi allemaal,

Ik weet niet of ik hier goed zit, maar ik kan het allicht proberen...

Ik ben op zoek naar een model/foto/filmpje van een echte CT/MRI-scan van de bloedvoorziening van de Vastus Lateralis. In de breedste zin van het woord.

Ik heb zelf al afbeeldingen gevonden in anatomie atlassen (Grays, Sabotta, etc) maar deze zijn op dat gebied niet voldoende. Pogingen om afbeeldingen te vinden via het internet is ook op vrij weinig uitgelopen. Ik denk voornamelijk omdat zo een scans niet zo snel gemaakt worden...

Iemand suggestisch, tips of misschien zelfs kant en klare plaatjes?

Ben benieuwd!

Gegroet,

Patrick

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: CTA- of MRA-scan vasculair systeem vastus lateralis

MrHond schreef:Hoi allemaal,

Ik weet niet of ik hier goed zit, maar ik kan het allicht proberen...

Ik ben op zoek naar een model/foto/filmpje van een echte CT/MRI-scan van de bloedvoorziening van de Vastus Lateralis. In de breedste zin van het woord.

Ik heb zelf al afbeeldingen gevonden in anatomie atlassen (Grays, Sabotta, etc) maar deze zijn op dat gebied niet voldoende. Pogingen om afbeeldingen te vinden via het internet is ook op vrij weinig uitgelopen. Ik denk voornamelijk omdat zo een scans niet zo snel gemaakt worden...

Iemand suggestisch, tips of misschien zelfs kant en klare plaatjes?

Ben benieuwd!

Gegroet,

Patrick
Je bedoelt dus CTA- en MRA-beelden van de A. femoralis, A circumflexa femoris lateralis en de aftakkingen

daar weer van. Ik weet niet waar je de beelden voor nodig hebt, maar als het voor je studie is (geneeskunde of

paramedisch) kun je prima in een ziekenhuis terecht. Dan leg je het verhaal uit en dan word je zeker geholpen.

Ik zal even rondsnuffelen op een paar sites, maar omdat het vrij specifiek is denk ik niet dat ik veel kans maak.

Omdat ik morgen toch naar het ziekenhuis ga wil ik wel even voor je kijken wat ik kan vinden.

Ik heb trouwens de titel wat aangepast en Nederlands gemaakt :D Het kan ook zo zijn dat je alléén de vaten

wilt zien zonder de bloedvoorziening, dat wordt niet helemaal duidelijk uit je verhaal. Alleen CT of MRI is geen

probleem, daar kan ik morgen wel aankomen (1 foto per slice). CTA en MRA wordt lastiger, maar dan heb je

wel het mooiste resultaat.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: CTA- of MRA-scan vasculair systeem vastus lateralis

Ok, ik heb aardige slices bemachtigd van het linker bovenbeen met een mooie setting zodat

je goed de vaten ziet lopen. Althans, ik zie ze goed lopen omdat ik veel MRI's heb gezien.

Daarom ben ik benieuwd wat je achtergrondkennis en ervaring is, anders ben ik bang

dat je er niet veel wijzer van wordt. Of ik moet in elke slice een legenda maken met wat je ziet

en hoe de vaten precies verlopen.

MRA of CTA blijft natuurlijk vele malen mooier en duidelijker, maar goed.

Als je interessie hebt kan ik de foto's hier wel plaatsen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: CTA- of MRA-scan vasculair systeem vastus lateralis

Geweldig man! Super nieuws!

Ik heb het inderdaad nodig voor een studie. Ik ben op dit moment bezig met het promoveren op Oxford University, in Oxford (UK) natuurlijk. Ik ben bezig met Near InfraRed Spectroscopy (NIRS). Hiermee is bestaat de mogelijkheid om te kijken naar de verhouding tussen zuurstof arm en zuurstof rijk bloed tot op 3 cm diepte.

Ik ben voornamelijk geinteresseerd in de vastus laterlis tijdens maximale inspanning (wingate tests, VO2max testen etc) in klinische groeperingen.

Echter, zoals je al aan kunt voelen, mocht de plaatsing van de sensoren rondom de bloedtoevoer zitten van de spier, dan is het aannemelijk om een vertekend beeld te krijgen van de verhouding zuurstofarm en zuurstofrijk bloed. Vandaar de anatomische interesse in de vertakkingen van de A. femoralis, A circumflexa femoris lateralis. Er zijn wel een paar publicaties over te vinden op PubMed, maar niet echt specifiek over de localisatie van deze aftakkingen.

Ik ben heel sterk aan het hopen dat CTA/MRA scans meer inzicht geven over de localisatie.

Betreffende plaatjes of iets dergelijks, denk ik dat u als anusthesist daar meer kijk op heeft dan ik.

Ik laat mij verrassen, mochten de files te groot zijn om hier te plaatsen, dan kunt u mijn altijd een prive bericht sturen voor eventueel e-mail contact. Dit geld overigens ook voor andere leden op dit forum mocht er interesse zijn.

Met vriendelijke groet,

Patrick

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: CTA- of MRA-scan vasculair systeem vastus lateralis

Afbeelding

Allereerst, links is rechts en rechts is links (zie de grote L rechts in het beeld), omdat het van distaal is

gemaakt. Je kijkt dus als het ware tegen iemand aan die ligt.

Dit is ná de afsplitsing van de profunda en circumflexa omdat die op de hoogte van het heupgewricht

zo'n beetje afsplitsen. Je ziet helemaal linksboven in de subcutis de oppervlakkige v. saphena magna.

Daar rechts onder zie je de v. femoralis en a. femoralis. De laterale (meest rechtse) is de arterie.

Daar weer rechtsonder liggen -net onder het femur- de profunda en bijhorende vene.

Helemaal rechts, ongeveer 1 cm rechts van het femur, zie je de ramus descendens, die dus al

eerder uit de circumflexa is gekomen. Als je de profunda de komende plaatjes volgt zie je

dat die zich afsplitst tot de perforantes, die ook richting vastus lateralis lopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op bovenstaande plaatje zie je dus mooi de afsplitsing. Een tak gaat naar onderen en

een andere zie je richting vastus lateralis gaan. De r. descendens is nog steeds goed zichtbaar

als het witte puntje tussen de vastus intermedius.

Als je naar onderen kijkt en een beetje naar links zie je ook de n. ischiadicus.

Op de volgende plaatjes kun je goed de perforantes volgen richting vastus lateralis.

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je ook mooi de n. femoralis. Die grote jongen rechtsonder de v. femoralis en a. femoralis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op bovenstaande plaatje zie je weer mooi een afsplitsing van een perforantes.

Mijn specialiteit is niet radiologie, maar bovenstaande klopt vrijwel zeker, ik hoop alleen dat

je er iets aan hebt. Sorry dat ik ook de zenuwen noem, maar ik vind het zonde om zulke

wonderschone zenuwen niet te benoemen :D
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 339

Re: CTA- of MRA-scan vasculair systeem vastus lateralis

Echter, zoals je al aan kunt voelen, mocht de plaatsing van de sensoren rondom de bloedtoevoer zitten van de spier, dan is het aannemelijk om een vertekend beeld te krijgen van de verhouding zuurstofarm en zuurstofrijk bloed. Vandaar de anatomische interesse in de vertakkingen van de A. femoralis, A circumflexa femoris lateralis.
Ik vraag me af: zou er niet frequent anatomische variatie zou voorkomen in de exacte vascularisatie? Vaatvoorziening tot drie centimeter diepte is prima te beoordelen met een echo-duplex. Dat moet wel te regelen zijn, voordat je die sensoren erop plakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: CTA- of MRA-scan vasculair systeem vastus lateralis

Super man! Dankjewel! Je bent de held van de dag!

Wat betreft de zenuwen: ieder z'n vak :-)

Mocht je nog meer mooie plaatjes tegen komen, houd ik me zeker aanbevolen! Zou zo langskomen om in de database te zoeken voor plaatjes, helaas echter werk ik niet in een UK/NL ziekenhuis, dus word dat vrij lastig...

Maar nogmaal bedankt!
Ik vraag me af: zou er niet frequent anatomische variatie zou voorkomen in de exacte vascularisatie? Vaatvoorziening tot drie centimeter diepte is prima te beoordelen met een echo-duplex. Dat moet wel te regelen zijn, voordat je die sensoren erop plakt.
Ja, een echo-duplex meting voeren we ook uit. Echter, er zijn zoals je hierboven kunt zien er zijn afsplitsingen die dieper liggen dan 3cm. Daardoor kun je de bloed aan/afvoer niet goed in kaart brengen met een echo-duplex meting (niet met onze apparatuur helaas). Daarnaast meten we professionele athleten, die niet graag lang rond willen blijven hangen in laboratoriums etc. Ze willen binnenkomen, test door-'rennen' en verder gaan met hun eigen training.

Bedankt voor de hulp jongens!

Reageer