[scheikunde] titraties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] titraties

Hallo,

Voor school moet ik de volgende vragen beantwoorden.

1. wat is het verschil tussen een normale titratie, een indirecte titratie en een terugtitratie.

2. wanneer pas je een indirecte titratie toe

3. wanneer pas je een terugtitratie toe.

Ik heb al het volgende gevonden:

1.-Een normale(directe) titratie wordt toepast als het om een snelle, volledige reactie gaat, waarvan het eindpunt duidelijk zichtbaar is(eventueel met een indicator).

-Een indirecte titratie wordt gebruikt als er geen sprake is van een snel, volledig en zichtaar eindpunt. Om toch te kunnen titreren wordt er een overmaat van een bekende hoeveelheid hulpstof toegevoegd. Vervolgens reageert die hulpstof met de te titreren stof. Daarna wordt met behulp van een titratie bepaald hoeveel HULPSTOF er weggereageerd is. Aan de hand van die meetwaarde, kun je de hoeveelheid te titreren stof afleiden. Er wordt dus indirect bepaald hoeveel te titreren stof er was, met behulp van een hulpstof.

-Een terugtitratie ????

2. Een indirecte titratie pas je toe als er geen sprake is van een snel, volledig zichtbaar eindpunt

3. ?????

Alleen weet ik niet wat een terugtitratie precies inhoud en of ik de normale titratie en de indirecte tiratie goed heb uitgelegd. Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt.

Berichten: 817

Re: [scheikunde] titraties

Dit onderwerp past gezien zijn aard beter in het huiswerkforum. Ik heb het daarom even verplaatst voor je.

Daarnaast heb ik de vakgebied-tags (die gebruikelijk zijn in het huiswerkforum) er al even bijgeplaatst voor je.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 817

Re: [scheikunde] titraties

Concept van een gewone titratie:

Bepaal de concentratie van A door B toe te voegen

Concept van een indirecte titratie

Zet stof A om in stof B middels een reactie, en voert daarna een gewone titratie uit tussen B en C.

Je bepaalt dus de concentratie van B, waaruit je die van A kan afleiden

concept van een terugtitratie

Je voegt een overmaat A toe aan je monster (bv om een hydroxide op te lossen mbv een zuur) en titreert met B.

Je bepaalt dus de concentratie van A (die je reeds kende) + concentratie van je oorpspronkelijk monster.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer