Differentiaalmodel met matlab

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Differentiaalmodel met matlab

Hey, ik zou een niet lineair 2de orde differentiaalmodel moeten hebben, gemaakt in Matlab, dat een slingerbeweging weergeeft. De slinger is van die aard dat hij ophangt aan een touw met lengte L, met een massa m. vervolgens wordt het bolletje (m) over een hoek teita verplaatst naar boven en losgelaten zodat een circelvormige slingerbeweging maakt. Als de hoek teita relatief klein is zou het overeen komen met een lineaire oplossing, maar naarmate hij groter wordt niet meer. Ik zou dit dus in Matlab moeten hebben en dit zou circuleren over het internet, maar voor zover is mijn zoektocht vruchtenloos.

Iemand die dit wel heeft/vindt?

Alvast bedankt.

Berichten: 4.246

Re: Differentiaalmodel met matlab

Dit lijkt op een huiswerkopdracht waarvan je de antwoorden op internet wilt vinden? Klopt dat?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 3

Re: Differentiaalmodel met matlab

Neen, de opdracht gaat verder dan enkel de hierboven gestelde vraag, het zou enkel zeer tijdsbesparend zij als ik niet van nul moet beginnen.

Berichten: 7.068

Re: Differentiaalmodel met matlab

Neen, de opdracht gaat verder dan enkel de hierboven gestelde vraag, het zou enkel zeer tijdsbesparend zij als ik niet van nul moet beginnen.
Wat is wikipedia?

Berichten: 3

Re: Differentiaalmodel met matlab

Neen, de theorie erachter vat ik volledig, het is de implementatie in Matlab waar ik moeite mee heb. Ik zoek dus concreet een matlab-file waar dit probleem of een gelijkaardig probleem behandeld wordt teneinde een voorbeeld te hebben, ook voor latere probleemstellingen.

Berichten: 7.068

Re: Differentiaalmodel met matlab

Bouw een toestandvector s:
\(s = \left[ \begin{array}{c} \theta \\ \dot{\theta} \\ \ddot{\theta}\end{array}\right]\)
initialiseer deze toestandsvector.

Bouw een for-lus waarin je elke tijdstap:

1. \(\ddot{\theta}\) zet met behulp van de differentiaalvergelijking.

2. Met de vector s de volgende vector uitrekent door numeriek te integreren (je wil hier misschien een betere methode voor gebruiken...):

Code: Selecteer alles

s = [1 deltaT 0.5*deltaT^2; 0 1 deltaT; 0 0 1] * s

Berichten: 4.246

Re: Differentiaalmodel met matlab

Je kan dit ook bouwen in simulink.
Quitters never win and winners never quit.

Reageer