[natuurkunde] over wrijving en versnelling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 72

[natuurkunde] over wrijving en versnelling

Even een uitdagende vraag uit de Vlaamse Olympiade voor natuurkunde. Ik heb totaal geen idee hoe ik dit moet oplossen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] over wrijving en versnelling

Hoe kun je omhoog een helling op skiën? (dat vraag ik omdat ik geen idee heb hoe de grafiek eruit ziet voor de reis omhoog)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 72

Re: [natuurkunde] over wrijving en versnelling

Ik neem aan dat ie een bepaalde snelheid had en zich dan laat 'uitbollen' nar boven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] over wrijving en versnelling

Ik neem aan dat ie een bepaalde snelheid had en zich dan laat 'uitbollen' nar boven.
precies.

Goed. Je hebt een snelheid, en je glijdt door naar boven. Wat gebeurt er dus eerst met je snelheid?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] over wrijving en versnelling

Goed, kun je mij vertellen welke grafiek sowieso afvalt?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 72

Re: [natuurkunde] over wrijving en versnelling

Jan van de Velde schreef:precies.

Goed. Je hebt een snelheid, en je glijdt door naar boven. Wat gebeurt er dus eerst met je snelheid?
Die snelheid daalt onder invloed van 2 factoren: de wrijvingsweerstand en de zwaartekracht.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] over wrijving en versnelling

Precies.

Welke grafieken vertonen in den beginne een daling van snelheid?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 72

Re: [natuurkunde] over wrijving en versnelling

Enkel b en c. Maar hoe moet je dan verder...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] over wrijving en versnelling

Door te bedenken wat het verschil is tussen de grafieken in b en c, en door dit verschil te vertalen naar het fysische verschil in de situaties.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 72

Re: [natuurkunde] over wrijving en versnelling

Bij b neemt de snelheid bij het naar beneden gaan, even snel toe als de afname van de snelheid bij het naar boven gaan. Bij c gaat het naar beneden glijden minder snel dan het naar boven glijden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] over wrijving en versnelling

Bij b neemt de snelheid bij het naar beneden gaan, even snel toe als de afname van de snelheid bij het naar boven gaan. Bij c gaat het naar beneden glijden minder snel dan het naar boven glijden.
Je eerste zin is helemaal correct. Je tweede zin zou je ook zo netjes moeten formuleren:

"Bij C neemt bij het naar beneden glijden de snelheid minder snel toe dan dat hij afnam bij het naar boven glijden".

Vraag is nu, welke van die twee situaties zal gelden in de gegeven situatie?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] over wrijving en versnelling

En in termen van versnelling (=verandering van snelheid) wordt dat:

b: de versnellingen omhoog en omlaag zijn gelijk

c: de versnelling omhoog is groter dan omlaag

Wat gebeurt er werkelijk (en waarom)?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 72

Re: [natuurkunde] over wrijving en versnelling

De versnelling bij het omhoog gaan zal (in absolute waarde) groter zijn dan de versnelling bij het naar omlaag gaan? Dus dan is b de juiste grafiek?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] over wrijving en versnelling

De versnelling bij het omhoog gaan zal (in absolute waarde) groter zijn dan de versnelling bij het naar omlaag gaan?
is geheel in eenspraak met:
Dus dan is b de juiste grafiek?
waarom denk je?

Overigens heeft absolute waarde er weinig mee te maken. De versnelling van de zwaartekracht is altijd naar beneden gericht. En die van de wrijvinskracht? En die van de resultante van die twee?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 72

Re: [natuurkunde] over wrijving en versnelling

Ik heb me vergist, ik bedoelde c. De versnelling bij het naar omhoog gaan is véél groter omdat zowel de wrijvingskracht als de zwaartekracht de snelheid naar boven tegenwerken. De versnelling bij het naar beneden gaan is minder, omdat de wrijving de zwaartekracht tegenwerkt, en dus de snelheid minder snel stijgt. Dit lijkt mij een sluitende uitleg te zijn? Formuleer ik het niet goed?

Reageer