[scheikunde] verdunning terugrekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[scheikunde] verdunning terugrekenen

Beste mensen, ik zit met een probleem!

Stel, ik heb 10mL 0,15 M azijnzuur (CH3COOH) oplossing.

Nou is gegeven dat deze oplossing uit een fles schoonmaakazijn komt, maar dat mijn oplossing dus 20x is verdund.

Wat is dan de molariteit van de originele schoonmaakazijn?

Gelieve een uitleg over hoe dit gedaan moet worden.

p.s: De waarden zijn verzonnen, het gaat me slechts om de denkwijze.

Alvast bedankt.

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] verdunning terugrekenen

Heb je hier iets aan?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 14

Re: [scheikunde] verdunning terugrekenen

Dat heeft me inderdaad geholpen, bedankt!

Nu had ik nog een korte vraag over gehaltes: wat is een gehalte precies?

Ik moet nu namelijk de 'gehalte van de oorspronkelijke tafel- of schoonmaakazijn in gram per liter' weten.

Maar wat moet ik dan precies doen?

Mijn leraar vertelde iets over massapercentages en al, maar ik begrijp het absoluut niet!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [scheikunde] verdunning terugrekenen

Een gehalte is gewoon een concentratie. Er zijn meerdere manieren om een concentratie op te schrijven. Als je thuis bent, kijk dan even bij jullie in het keukenkastje wat voor concentratie methode er op jullie schoonmaak azijn staat. Als je docent het in massa percentage wil, dan moet je bedenken wat massa percentage is.

Concentraties houden altijd in zoveel **** opgelost in zoveel oplossing. Dus als je bijvoorbeeld 40 gram ethanol hebt opgelost in 60 gram water (dan heb je dus een oplossing van 100 gram) dan is je concentratie 40 massa procent. Ander voorbeeld als je 2 gram zout oplost in 98 gram water, dan heb je in totaal 100 gram en dus 2 massaprocent zout. (let op als je dus 2 gram zout in 100 gram water doet, heb je in totaal 102 gram water en dus 2/102 en dat is 1.96 massaprocent.

Is dat iets duidelijker?

Verder is dit natuurlijk huiswerk en moet dit in het huiswerk forum. Gelieve daar voortaan zelf aan te denken. Stop dan ook de vaknaam met blokhaken voor je topic titel. Zo komen mensen die iets van scheikunde sneller op je topic af.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [scheikunde] verdunning terugrekenen

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 14

Re: [scheikunde] verdunning terugrekenen

Ok dat is dan duidelijk, maar ik snap niet goed hoe ik dat toepas in mijn practicumopdracht. Ik zal even kopieëren wat ik ergens anders heb gevraagd:
Hallo beste mensen!

Ik moet een practicumverslag schrijven voor school maar ik ben een beetje in de war!

De proef was om te titreren.

Ik kreeg 10 mL van een 20x verdunde oplossing van schoonmaakazijn van onbekende molariteit. Daaraan voegde ik een stel druppels fonolftaleïen (indicator).

Vanuit een Buret begon ik vervolgens natronloog toe te voegen met een molariteit van 0,1020. In totaal heb ik 7,55 mL natronloog moeten toevoegen voordat de kleur lichtroze gekleurd bleef voor 30 seconden.

De doel van het hele verslag is het uitvogelen van het gehalte van de oorspronkelijke schoonmaakazijn in gram per liter.

Mijn leraar zei iets over massapercentages en dat is exact wat mij in de war heeft gebracht! Ik snap niet waar ik massapercentages moet gebruiken?!

Dit is wat ik allemaal al heb weten te berekenen:
CH3COOH + OH- --> CH3COO- + H2O

1 : 1 : 1 : 1

Er is 7,55 mL 0,1020 M natronloog toegevoegd.

dat betekent: 7,55×10-3 mL × 0,1020 M = 7,70×10-4 mol OH-

verhouding OH- en CH3COOH is 1:1 dus: 7,70×10-4 mol CH3COOH

Er was 10 mL azijnzuur aanwezig.

De molariteit is dan: 7,70×10-4 mol / 1,0×10-2 L = 7,70×10-2 M CH3COOH

De oplossing was al 20x verdund.

Oorspronkelijk was de azijnzuuroplossing dan 7,70×10-2 M × 20 = 1,54 M CH3COOH
Hoe kom ik verder?

De molmassa van CH3COOH is trouwens 60,05.

Berichten: 37

Re: [scheikunde] verdunning terugrekenen

je bent al bijna klaar... het enige wat je nog moet doen is je molariteit (mol/L) omrekenen naar g/L.

vermenigvuldig met de molaire massa en klaar ben je.

dan heb je dus de massa uitgerekent die in een liter azijnzuur (uit de fles) zit

het massapercentage berekenen is hier volgens mij niet aan de orde. dan bereken je een percentage, terwijl jij een gehalte (concentratie) moet uitrekenen.

Berichten: 14

Re: [scheikunde] verdunning terugrekenen

Dus dan zou het als volgt worden:
CH3COOH + OH- --> CH3COO- + H2O

1 : 1 : 1 : 1

Er is 7,55 mL 0,1020 M natronloog toegevoegd.

dat betekent: 7,55×10-3 mL × 0,1020 M = 7,70×10-4 mol OH-

verhouding OH- en CH3COOH is 1:1 dus: 7,70×10-4 mol CH3COOH

Er was 10 mL azijnzuur aanwezig.

De molariteit is dan: 7,70×10-4 mol / 1,0×10-2 L = 7,70×10-2 M CH3COOH

De molmassa van azijnzuur is 60,05

Daaruit volgt: 7,70×10-2 × 60,05 = 4,62 g / L

De oplossing was al 20x verdund.

Oorspronkelijk was de azijnzuuroplossing dan 4,62 × 20 = 92,5 g/L CH3COOH
Maar wat vertelde mijn leraar dan over massapercentages? Ik weet absoluut zeker dat hij dat zei, hij wou echter niet zeggen wat ik ermee moest doen, want anders zou die alles verklappen!

Zou ik misschien het aantal gram water moeten berekenen met de dichtheid van water en daarmee het massapercentage azijnzuur in water berekenen?

Berichten: 37

Re: [scheikunde] verdunning terugrekenen

De molmassa van azijnzuur is 60,05

Daaruit volgt: 7,70×10-2 × 60,05 = 4,62 g / L

De oplossing was al 20x verdund.

Oorspronkelijk was de azijnzuuroplossing dan 4,62 × 20 = 92,5 g/L CH3COOH
klopt
Zou ik misschien het aantal gram water moeten berekenen met de dichtheid van water en daarmee het massapercentage azijnzuur in water berekenen?
zoals jij de vraag stelt, is het massapercentage niet aan de orde. als je het massapercentage wilt uitrekenen moet je eerst de gehele massa van een liter oplossing bepalen (dus niet alleen het water, ook het azijnzuur erbij). vervolgens deel je de hoeveelheid azijnzuur (in gram) door het totale gewicht van de oplossing.

Reageer