[natuur/scheikunde] venturiwerking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 88

[natuur/scheikunde] venturiwerking

Beste Allemaal,

Voor een opdracht probeer in een oplosunit via het venturi principe te ontwerpen. Ik moet 285g Xantaangom oplossen in 500 liter water.

Het water komt aan door een buis (D=38mm) door deze te vernauwen ontstaat een verhoging van de snelheid en verlaagd de druk. Er is dus een onderdruk in de vernauwing waardoor het xantaangom aangezogen kan worden. (Ik zal later proberen een plaatje toe te voegen). De hoogte van druk volgt uit Bernoulli:

p1/rho + 0.5v1[/sub]^2 = p2/rho + 0.5v2[/sub]^2

De vraag is nu, hoe kan ik aan de hand van dit drukverschil bepalen wat de massastroom word. Ik ben op zoek naar een relatie tussen de massastroom als gevolg van het drukverschil. Bestaat deze, zo ja wat is die, zo nee hoe moet ik dit probleem dan aanpakken.

Alvast bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [natuur/scheikunde] venturiwerking

Ik weet niet wat voor soort vaste stof die xantaangom is maar stroming van vaste stoffen is in de praktijk gwoonlijk een moeilijke zaak. Vooral de wisselende vochtigheid van poeders is een groot probleem.

Wil je de xantaangom aanzuigen met een soort van waterstraalpomp dan zul je met die xantaangom ook lucht aanzuigen die in het water terecht komt en bovendien je Bernoulli-vergelijking beïnvloedt.

Proberen te berekenen hoeveel gom er gaat stromen lijkt me onbegonnen werk.

Je kunt hooguit praktijkproeven doen.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer