[scheikunde] Gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 51

[scheikunde] Gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Ik moest van de week een titratie doen op school, ik moet nu de vragen maken maar ik kom er net achter dat ik mijn binas ben vergeten. Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen begeleiden met deze titratie.

Het gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Bleekwater is een oplossing van natriumhypochloriet (NaClO) en natriumchloride in water. Het actieve bestanddeel is het hypochloriet-ion (ClO-). Dit ion is een oxidator. Kleurstoffen reageren met deze oxidator en verliezen dan hun kleur, vandaar de naam bleekwater. Het gehalte aan ClO- (aq) in bleekwater wordt gemeten door te bepalen hoeveel chloor ontstaan bij toevoeging van een overmaat zuur.

Door toevoeging van een zure oplossing verloopt een reactie die we als volgt kunnen weergeven:

ClO- (aq) + Cl- (aq) + 2H+ → H2O (l) + Cl2 (g, aq)

Hoeveel chloor ontstaat, wordt door middel van een titratie bepaald. We voegen tegelijk met het zuur een overmaat kaliumjodide toe. Dit reageert met het gevormde Cl2. Hierbij ontstaan jood. Dit titreren we met een natriumthiosulfaatoplossing (Na2S2O3) van een bekende molariteit (0.1031M).

Uitvoering

- Weeg ongeveer 10g bleekwater nauwkeurig af (bij mij was dit 10,01 gr). Los het vervolgens op in een maatkolf van 100,0 mL.

- Vul de buret met de juiste oplossing (natriumthiosulfaat)

- Pipetteer 10,00 mL bleekwater uit de maatkolf in een erlenmeyer met een rubber stop.

- Voeg 50 mL water, 5 mL 10% kaliumjodide-oplossing en 20 mL 2M zwavelzuur toe en sluit de erlenmeyer onmiddellijk. Laat het mengsel ongeveer twee minuten staan; schude af en toe.

- Titreer met de natriumthiosulfaatoplossing.

- Voeg 1 mL stijfseloplossing toe als de kleur lichtgeel is geworden en titreer verder tot de vloeistof kleurloos wordt.

Vragen

1 Stel de vergelijkingen op van de reacties die hebben plaatsgevonden. (volgens mij zijn dit redoxreacties)

2 Bereken hoeveel gram chloor 100 mL van het oorspronkelijke bleekwater kan leveren. Dit heet het gehalte werkzaam chloor.

3 Leg uit waarom we de hoeveelheid chloor niet direct via een titratie kunnen bepalen?

(ik denk dat het dan nog niet zichtbaar is???)

4 Er is bewust gekozen voor zwavelzuur bij deze proef. Stel dat er zoutzuur gebruikt zou zijn. Wat zou het gevolg zijn voor het berekende gehalte werkzaam chloor? Leg uit.

5 Leg uit waarom er geen salpeterzuur is gebruikt in plaats van zwavelzuur.

6 Wat zal er gebeuren a;s je bleekwater gebruikt samen met een reinigingsmiddel dat zuur bevat?

7 Waarom gebruiken we een rubberstop op de erlenmeyer?

(Zo blijven de stoffen zuiver en kunnen de deeltjes niet ontsnappen??)

wat ik bij de vragen tussen haakjes heb gezet zijn wat ik denk waar het mee te maken heeft.

Hieronder zet ik nog even de resultaten van mijn titratie:

Beginstand1 0.15mL eindstand1 6.30 mL (die ging fout)

Beginstand 2 6.30 mL eindstand 2 10.70mL

Beginstand 3 10.70mL einstand 3 15.30mL

(stom ik zie net dat ik ben vergeten scheikunde er voor te zetten, maar ik kan dit niet meer veranderen)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [scheikunde] Gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Dag Tienusbloop, Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??
Quote[td] [color="#808080"][b][u]WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE [/u][/b] [i]Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen. [/i][/color] [/td]
Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 51

Re: [scheikunde] Gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Exuses dat ik het er niet bij had gezet

Mijn probleem is vooral dat ik geen binas hier heb.

Hierdoor kan ik vraag 1 moeilijk beantwoorden, wel denk ik dat het redoxreacties zullen zijn.

Bij vraag 2 loop ik meteen al vast bij het lezen van de vraag, ik heb geen idee hoe ik dat moet berekenen. het klinkt namelijk heel ingewikkeld.

Bij vraag 3 heb ik het vermoeden dat het chloor anders niet zichtbaar is

Ook bij vraag 4 heb ik moeite met het inschatten en vind ik het heel moeilijk om dat te kunnen bedenken waarom er bewust is gekozen voor zwavelzuur. ik heb werkelijk geen idee, misschien dat het iets met de ionen te maken??

Vraag 5 is eigenlijk hetzelfde als vraag 4 voor mij

Vraag 6 : ook

Vraag 7 heb ik zlef het vermoeden dat er anders teveel van de stof zal ontsnappen en dat een rubberstop dit tegengaat

Berichten: 37

Re: [scheikunde] Gehalte werkzaam chloor in bleekwater

in principe allemaal redoxreacties. hierbij treedt Cl2 op als oxidator en jood als reductor

Cl2 + 2e- --> 2Cl-

2I- --> I2 + 2e-

Cl2 + 2I- --> I2 + 2Cl-

vervolgens de titratie met thiosulfaat, hierbij reageert jood met Na2S2O3.

vraag 2 kan je volgens mij gewoon terugrekenen via de reacties

Berichten: 51

Re: [scheikunde] Gehalte werkzaam chloor in bleekwater

jobpws schreef:in principe allemaal redoxreacties. hierbij treedt Cl2 op als oxidator en jood als reductor

Cl2 + 2e- --> 2Cl-

2I- --> I2 + 2e-

Cl2 + 2I- --> I2 + 2Cl-

vervolgens de titratie met thiosulfaat, hierbij reageert jood met Na2S2O3.

vraag 2 kan je volgens mij gewoon terugrekenen via de reacties
Oke, maar het zwavelzuur dat ik toevoeg, reageert dat ook?? en de stijfseloplossing (zetmeel) Ook? of tellen die dan niet mee als reactie?

Berichten: 37

Re: [scheikunde] Gehalte werkzaam chloor in bleekwater

nee, je zetmeeloplossing dient er alleen voor om het eindpunt van de titratie te verduidelijken (jood krijgt van zetmeel een donkerblauwe kleur). het zwavelzuur reageert volgens mij alleen maar in de 1e reactie (als H+).

Berichten: 51

Re: [scheikunde] Gehalte werkzaam chloor in bleekwater

oke bedankt, daar heb ik wat aan!!!

Berichten: 51

Re: [scheikunde] Gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Ik heb nog 1 vraag over de reactievergelijking van jood met Na2S2O3

Is dit ook een redoxreactie?

2I ---> I2 + 2e- (reductor)

dan is Na2S2O3een oxidator

Maar dan is de vraag hoeveel elektronen Na2S2O3 heeft,

Berichten: 37

Re: [scheikunde] Gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Ik heb nog 1 vraag over de reactievergelijking van jood met Na2S2O3

Is dit ook een redoxreactie?

2I ---> I2 + 2e- (reductor)

dan is Na2S2O3een oxidator

Maar dan is de vraag hoeveel elektronen Na2S2O3 heeft,
nee, in de 1e reactie is jood de reductor (met Cl2 als oxidator). in de reactie met thiosulfaat is jood echter de oxidator, de totaalreactie is dan:

I2 + 2S2032- --> S4O62- + 2I-

Berichten: 51

Re: [scheikunde] Gehalte werkzaam chloor in bleekwater

oke dus dan krijg ik dit

I2 + 2e- --> 2I

2S2O32- -->S4O62- + 2 e-

Totaalreactie:

I2 + 2S2O32- --> S4O62- + 2I-

Berichten: 51

Re: [scheikunde] Gehalte werkzaam chloor in bleekwater

op een ander forum heb ik een aantal tipt voor vraag 2 gekregen. ik ben nu zover gekomen:

1) Hoeveel mol jood reageerde er nu met het thiosulfaat dat je toevoegde dmv de titratie?

reactie vergelijking is bij I2 + 2S2O32- --> S4O62- + 2I-

dus 1 mol thiosulfaat staat tot 2 mol jood.

thiosulfaat= 0.1031M dus 0.1031 x 2 = 0.2062M Jood

2) Hoeveel mol chloor (Cl2) was dat nu?

1 Cl2 staat tot 2 jood. dus dan moet dat 0.1031 M zijn

3) Dat chloor zat in 10,00 ml water. Hoeveel mol zat er nu in die kolf van 100,0 ml en dus in die 10,01 g bleekwater (neem even aan dat dat 10,01 ml is, dat maakt het makkelijker)?0.1031 x 9.9900099 = 1.02997

4) Hoeveel mol chloor zit er dan in 100 ml? ???

5) Hoeveel gram chloor is dat nu? ??

Berichten: 37

Re: [scheikunde] Gehalte werkzaam chloor in bleekwater

lees eerst even na wat je nu hebt opgeschreven. de verhoudingen van je berekeningen kloppen niet en 10,1 gram is zeker niet 10,1 ml.

de hoeveelheid chloor kan je dus terugrekenen via de reactievergelijkingen en ik neem aan dat je weet hoe je van mol naar gram moet komen.

Berichten: 51

Re: [scheikunde] Gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Oke ik ziet het volgens mij. Ik heb nu dit:

Hoeveel mol jood reageerde er nu met het thiosulfaat dat je toevoegde dmv de titratie?

reactie vergelijking is bij I2 + 2S2O32- --> S4O62- + 2I-

Oke het gaat dus om het jood. dat is de I2

Dus dat zou dan betekenen 1 mol jood staat tot 2 mol thiosulfaat

Thiosulfaat is 0.1031M , dus dan delen door 2 en dan heb ik het jood? = 0.05155

Dan vraag 2

2) Hoeveel mol chloor (Cl2) was dat nu?

1:1 dus 0.05155 M Cl2

Berichten: 51

Re: [scheikunde] Gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Ik heb inmiddels dit:

Ik heb alleen maar het aantal Mol thiosulfaat dus hiermee begin ik.

I2 + 2S2O32- --> S4O62- + 2I-

Hier zie ik dat 1 mol jood staat tot 2 mol thiosulfaat. Dus ik doe 0.1031M : 2 = 0.05155 Mol jood.

Dan ga ik kijken hoeveel Mol chloor.

Cl2+2I --> I2 + 2Cl

1: 1

Hier zie ik dat 1 Mol jood hetzelfde is als 1 mol chloor. Dus chloor is ook 0.05155 Mol

Dat is in 10,00gr. Maar het is 100mL. Dus dan is het 0.5155Mol.

Dus in 100mL bleekwater zit dan 0.5115Mol:10,01mL x 100mL = 5.150 Mol.

Berichten: 51

Re: [scheikunde] Gehalte werkzaam chloor in bleekwater

Ik heb inmiddels het antwoord op de eerste 2 vragen, als iemand tips heeft voor de rest dan hoor ik dat graag.

Reageer