Kooi van faraday en elektrisch veld

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Kooi van faraday en elektrisch veld

Houdt de kooi van faraday ook een electrisch veld tegen?

zo nee.

Op welke manieren kun je dan een elektrisch veld tegen houden?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kooi van faraday en elektrisch veld

Een kooi van Faraday houdt in eerste instantie elektrische velden tegen.

Als hij goed is uitgevoerd houdt hij ook wisselende magneetvelden tegen.

Om ook stationaire magneetvelden tegen te houden (b.v. aardmagnetisme) moet hij zijn uitgevoerd in magnetisch materiaal, b.v. ijzer.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Kooi van faraday en elektrisch veld

Houdt hij de het electrisch veld perfect tegen?

of maar een beetje?

kun je een geleider door de kooi steken en er dan een stroom doorheen laten lopen?

ja toch? de veldlijnen staan dan toch paralel met de kooi

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kooi van faraday en elektrisch veld

Hij houdt elektrische velden tegen mits de wanden helemaal gesloten zijn en van voldoende dik materiaal. Het merkwaardige daarbij is dat de wanddikte kleiner mag zijn naarmate de kooi groter is.

Ik ben jaren geleden eens op de TU Eindhoven in zo'n kooi geweest. Was ongeveer 10x10x10 meter met een beplating van 2mm dik aluminium.

Wat je bedoelt met het doorsteken van een geleider snap ik niet goed.

Zijn je vragen puur theroretisch van aard, of ben je van plan een kooi praktisch te gebruiken, en wat wil je dan precies doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Kooi van faraday en elektrisch veld

Het klinkt misschien heel dom, maar ben bezig een perpetuum mobile te bouwen voor ons profielwerkstuk,

De onmogelijk van het PM weet ik en met het project willen we ook aan tonen dat het on mogelijk is, maar we hebben ook zelf ideeen nodig(die niet van internet zijn, maar ons eigen hoofd), om te testen, en had er eentje die op elecktrisch velden werkt.

Er moet een stroom lopen door de wand van de kooi van faraday.

terwijl die kooi dan een elektrisch veld tegen houdt.

maar ik vroeg me af of dat wel kom ,omdat zo'n stroom een magnetisch veld met zich mee brengt(het is trouwens een stroom uit gelijk spanning)

Maak ik kan dus geen kippengaas gebruiken?

want de stroom draad moet er doorheen.

En geef ma alstublieft geen reacties over het perpetuum mobile, en wat je daar van vind, daar is al een draad over op het theorie ontwikkel forum.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Kooi van faraday en elektrisch veld

kippengaas... de gaten staan toe electromagnetische golven door te laten. De golf lengte die doorgelaten wordt is afhankelijk van de grootte van de gaten. een typisch voorbeeld van een kooi van faraday is een magnetron, daar waar men door het raampje kan kijken ziet men een fijn raster dat de schadelijke straling tegen moet houden.

de kooi van faraday moet je meer beschouwen als een soort afscherming, omdat het een gesloten geheel is wordt alle stroom in alle richtingen kortgesloten.

een ideale kooi, zou volgens mij daarom ook bol vorming moeten zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Kooi van faraday en elektrisch veld

Een electrisch veld, dat word opgewekt door 2 polen heeft toch geen golflengte, of iets dergelijks?

ze electrische veldlijnen lopen dan toch gewoon van de + naar de -

en die kunnen dus alleen worden tegengehouden door een dichte wand, van lood ofzo?

of wat voor stof valt het beste te gebruiken?

En wat gebeurt er als je een stroom draad door die want heen steekt?

gaat dan heel het effect weg of wat?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Kooi van faraday en elektrisch veld

Antoon schreef:En wat gebeurt er als je een stroom draad door die wand heen steekt?

gaat dan heel het effect weg of wat?
Als ik het goed begrijp wilt u een metale kooi van Faraday, met daar 2 gaatjes in, en daar door loopt een geleider waar u een stroom door laat lopen?

de geleider maakt dus geen contact met de kooi van Faraday zelf?

Als u dit bedoelt, dan heeft u een stukje coaxiaal kabel gemaakt, De kooi van Faraday zal dan als afscherming functioneren, zoals een afgeschermde coaxiaal kabel.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kooi van faraday en elektrisch veld

Als je de geleider door de kooi heen steekt krijg je binnen de kooi zowel een elektrisch als een magnetisch veld. Dus wat wil je daar dan mee bereiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Kooi van faraday en elektrisch veld

Nou,

laat ik het uitleggen.

spel je 2 polen voor, een positief en een negatief geladen pool.

daar tussen is dus een elektrosch veld.

de min pool zit links, en de plus pool rechts

dus, de elektronen in dat veld worden naar rechts deduwt.

maar dit wil ik voorkomen.

wat moet ik in dat elektrosch veld plaatsen om de zorgen dat de elektronen niet naar rechts gaan.

In het elektrisch veld, zit een geleider(koper ofzo)

dus de elektronen in dat koper gaan naar de plus pool toe.

Let op de gelijder is niet verbonden aan de polen.

Code: Selecteer alles

  -- (pool)             ____________________(gelijder)          +(pool)

.                       |                 |                          
Ik wil dus voorkomen dat de elektronen in de gelijder worden beinvloed door det magnetisch veld, en de gelijder kan er niet uit.

Wat moet ik dan plaatjes om hem afteschermen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kooi van faraday en elektrisch veld

Ik vind dat je het een beetje slordig verwoordt. Gaat het nou om een elektrisch of een magnetisch veld?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Kooi van faraday en elektrisch veld

mijn excuses.

Ik wil een electrisch veld "tegenhouden"

Berichten: 14

Re: Kooi van faraday en elektrisch veld

Wil je een electrisch veld tegen houden dan stop je er een geaarde plaat tussen. Volgends mij houd dit de magneet velden ook tegen.

Misschien overbodig. Een eletrische stroom stroomt altijd door de weg met de minste weerstand. Als je het voltage maar hoog genoeg maakt dan stroomt het overal doorheen. Als je dus totaal geissoleerd staat dan zal je niet snel een electrische stroom door je heen krijgen. De rede waarom je aan een hoogspannings kabel kan hangen zonder problemen is omdat de stroom veel makkelijker door de dikke metale kabel heen kan dan door jou (beter geen angst zweterige handen krijgen dit verlaagd je weerstand) Als de kabel tussen je twee handen in zou scheuren dan komt alle stroom die normaal door de kabel stroomt door jou te stromen.

Een kooi van faraday doet dit ook. Doordat de kooi geaard is stroomen alle electronen via het geleidend metaal naar deze aarde toe. Als je de kooi vast zou pakken zou je niets voelen omdat je nu eenmaal een hogere weerstand hebt dan het metaal. (zie het als een parrallel geschakelde weerstand waarvan jij een weerstand bent met 1000 ohm en het metaal een weerstand van 1 ohm. Reken maar uit hoeveel Ampere je dan door de kooi moet laten gaan voor je er 0.1 A door je lichaam hebt lopen)

Electrische velden stromen ook weg via de aarde. Je zou dus om electrische velden weg te houden van een kooi van faraday er nog een kooi van faraday omheen kunnen bouwen.

Als er gaten in je kooi zitten dan is het mogelijk dat er golflengtes klein genoeg zijn om door deze gaten te komen. Een mobieltje heeft aan een gat van 3 mm (als ik mij goed herrinner) al genoeg. Een goedkope walky talky heeft gaten van 11 meter nodig om doorheen te komen. (misschien practische info)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kooi van faraday en elektrisch veld

......... Doordat de kooi geaard is stroomen alle electronen via het geleidend metaal naar deze aarde toe. .......
Dit gaat uit van de veronderstelling dat de aarde een vuilnisvat is waar je onbeperkt overtollige elektrische lading in kunt storten, en dat is niet zo.

Een kooi van Faraday hoeft helemaal niet geaard te worden. Binnenin de kooi kan geen elektrisch veld van buiten af doordringen, of de kooi nou wel of niet is geaard.

Berichten: 14

Re: Kooi van faraday en elektrisch veld

Ik ben het met je eens. Maar voor practisch gebruik zou ik hem aarden. Anders bouwd er een spanning op en dan kan iemand een flinke shock krijgen als hij hem van buiten de kooi aanraakt.

De aarde is weldegelijk een vuilstort plaats. Er kan echt wel een hoop in gepompt worden voor je het verschil merkt. En zelfs dan "Aarde" is niets meer dan een 0 definitie van spanning. Als de aarde voller zou raken dan worden alle batterijen geowon van 1.5 V , 1.4V :-) maar ik denk niet dat wij dat mee gaan maken.

Maar goed ik geef toe dat je op beide fronten theoretisch eigenlijk gelijk hebt.

Reageer