[wiskunde] de gulden snede

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[wiskunde] de gulden snede

Hallo,

Ik zit in 6 Gymnasium en ik heb besloten om mijn profielwerkstuk over de Gulden Snede te doen. Vanwege mijn natuurprofiel heb ik als proef bedacht om een enquete te houden, waarin ik onderzoek of de gulden snede daadwerkelijk de esthetische waarde van e.c. gebouwen, schilderijen en dergelijke verhoogt. Ik heb het hele internet al afgezocht, maar ik slaag er niet in om gebouwen of schilderijen of dergelijke dingen te vinden waarin de gulden snede niet voorkomt. Zou iemand mij hier misschien kunnen helpen? Het mag alles zijn: van gebouwen tot schilderijen, van de natuur tot de muziek.

Alvast dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] de gulden snede

Ik heb het hele internet al afgezocht, maar ik slaag er niet in om gebouwen of schilderijen of dergelijke dingen te vinden waarin de gulden snede niet voorkomt.
Om een willekeurige gebouw te noemen...zit hier de gulde snede in verwerkt?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [wiskunde] de gulden snede

Volgens mij kan je in de mona lisa wel wat dingen vinden.

http://educ.queensu.ca/~fmc/october2001/GoldenArt.htm
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 6

Re: [wiskunde] de gulden snede

Ik was eigenlijk op zoek naar voorbeelden waar hij juist niet in voorkomt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] de gulden snede

Vandaar mijn bericht. Het door mij verwachte antwoord op mijn eigen vraag is namelijk 'nee'.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 6

Re: [wiskunde] de gulden snede

Daarbij heb ik nog even een hele vreemde vraag. Zou u misschien de afstand tussen de ogen en de totale breedte van het gezicht en de afstand van navel tot voet en de hele lengte willen meten? Deze schijnen zich namelijk ook te verhouden als de gulden snede.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [wiskunde] de gulden snede

Dag Cherry, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [wiskunde] de gulden snede

sorry :D

Berichten: 4.502

Re: [wiskunde] de gulden snede

Leonardo da Vinci maakte eens een tekening van een mens in een cirkel en daarin zijn diverse voorbeelden van de Gulden regel te zien.

Er bestaat een boekje van de Delftse Universe Pers : De menselijke maat van prof.Haak en Ir.Leever -vd Burgh uit 1980.

Daar staat wel in dat je niets ervan mag copieeren,maar zij pleegden zelf plagiaat van o.Fibonacci,Egyptenaren,Leonardo dV, Le Corbusier ,dus ik geef maar een paar bladz.door om een ideen te krijgen.

Dus je ziet dat oa. de mens heel geraffineerd is geconfigureerd,zowel fysisch als ook psychisch.

Het is (voor herkenning) een rood boekje (zie als iets groter Mao-model :D ) met 86 bladz.,heel interessant!
Bijlagen
Gulden_Regel_div.jpg
Gulden_Regel_div.jpg (285.6 KiB) 533 keer bekeken

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] de gulden snede

Daarbij heb ik nog even een hele vreemde vraag. Zou u misschien de afstand tussen de ogen en de totale breedte van het gezicht en de afstand van navel tot voet en de hele lengte willen meten? Deze schijnen zich namelijk ook te verhouden als de gulden snede.
Waarom doe je dit niet bij jezelf en je klasgenootjes?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 4.502

Re: [wiskunde] de gulden snede

En nog een maatprentje uit het eerdere boekje; ik zou er op doorgaan,het is een onderwerp dat weinig wordt besproken en is veel over te vertellen en op te steken:
Bijlagen
Gulden_Regel_div_2.jpg
Gulden_Regel_div_2.jpg (237.12 KiB) 516 keer bekeken

Berichten: 6

Re: [wiskunde] de gulden snede

Dank

Berichten: 4.502

Re: [wiskunde] de gulden snede

GGD en succes ermee;laat eens wat van het resultaat zien!

Berichten: 6

Re: [wiskunde] de gulden snede

Ik heb nu inmiddels bij een aantal mensen al de maten opgemeten en het blijkt zich totaal niet te verhouden als phi! Toch opmerkelijk.. mijn onderzoek is nog niet zo vergevorderd om conclusies te trekken

Reageer