Waterpomp wasmachine

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Waterpomp wasmachine

Hallo,

ik zit met het volgende: het waterpompje van mijn wasmachine (model Samsung, type SWF-P10) is na 8 jaar dienst stuk. Niet dat zo'n pompje erg duur is (ca € 45), maar uit interesse zou ik gewoon willen weten hoe dit werkt en wat er mis mee is (om het eventueel te kunnen herstellen.)

Symptoom: de schoepen van het pompje maken een trillende beweging in plaats van een roterende beweging. Hierdoor is er geen pompwerking meer.

Op foto en schema in bijlage ziet men dat het éénfasig inductiemotortje is. Na raadpleging van de schoolboeken vermoed ik sterk dat het om een spleetpoolmotor gaat. Het is geen 'condensatormotor' (want ik zie geen condensator). De stator op de as met schoepen is een permantent magneet.

Echter, bij een spleetpoolmotor verwacht ik twee kortgesloten hulpwikkelingen, maar die zijn er niet (zie ook info op http://nl.wikipedia.org/wiki/Spleetpoolmotor).

Tussen de twee wikkelingen bevindt (bevond) zich een elektrische component, waarvan ik niet weet waar het voor dient. Deze staat voortdurend in geleiding. Als deze open zou schakelen, valt de spanning weg van de motor. De component heeft geen capaciteit. Bij temperatuur van 180°C blijft dit in geleiding (dus ook geen thermische beveiliging).

De spoelen zijn allebei even groot en werken allebei.

Nu is mijn vraag: Hoe zou dit pompje moeten werken? Het is een éénfasige motor maar ik begrijp niet hoe er een draaiveld (ipv een wisselveld) gecreëerd zou moeten worden. Er is geen condensator, geen hulpwikkeling (de 2 wikkelingen staan in serie en acteren als één magneet), en geen kortgesloten hulpwikkeling ...

Het is alsof dit pompje verkeerd gemaakt is, doch het heeft 8 jaar gewerkt.

Eens ik begrijp hoe dit in elkaar zit, kan ik het defect opsporen.

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Frankie
Bijlagen
Foto_1.jpg
Foto_1.jpg (37.57 KiB) 645 keer bekeken
Doc1.pdf
(7.21 KiB) 272 keer gedownload

Berichten: 22

Re: Waterpomp wasmachine

Hallo,

Ik vermoed dat de werking van de motor als volgt is. De 2 spoelen staan in serie met elkaar maar staan wel op 2 aparte magneet benen. Als de stroom door de eerste spoel vloeit ontstaat er aan het linkse bovenbeen een noordpool, vervolgens gaat de stroom naar de 2de spoel daar ontstaat er een zuidpool aan het rechtse bovenbeen. Aangezien 2 gelijke polen elkaar afstoten zal de rotor beginnen ronddraaien. Maar voor de noordpool van de rotor aan het rechtse bovenbeen is. Zal daar terug een noordpool zijn waardoor hij weer verder draait. Dit komt door de frequentie van het net de stroom wisselt telkens 50 keer per seconde om.

Hopelijk is dit een antwoord op uw vraag.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waterpomp wasmachine

Ik denk niet dat het zo werkt. want zo'n motor is niet zelfstartend.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Waterpomp wasmachine

Zoals Klazon terecht opmerkt is een eenfazige motor NIET zelfaanlopend. Ik wil hieraan toevoegen... zonder additionele voorzieningen. Dit kan op verschillende manieren gebeuren:

- hulpwikkeling; al dan niet afgeschakeld na opstarten

- spleetpool

- mechanische voorziening. Zoals in de originele post staat beweegt het rotortje heen en weer. Door op een mechanische manier de beweging te beperken (pignon?) kan de rotor gedwongen worden slechts in één richting te bewegen en dus aan te pikken met één van de twee (fictieve?) tegen elkaar indraaiende draaivelden.

De twee eerste mogelijkheden zijn al vernoemd en uitgesloten. Deze laatste mogelijkheid is nog niet vernoemd en het controleren waard.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Reageer