Moeilijke zin

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 321

Moeilijke zin

(weet niet zeker als dit hier moet of in huiswerktopic)

Ik heb op het internet een ingewikkelde zin gevonden. Ik vraag mij sterk af als hij op zich wel juist is want ik versta er niets van. Ik vroeg mij af als jullie deze misschien konden ontcijferen want ben nieuwsgierig naar het antwoord.

"Ik zou liever in plaats van ik zou jou wel eens willen hebben zien blijven staan kijken hebben willen zien durven blijven staan kijken hebben willen zeggen. " is de zin...

Gebruikersavatar
Berichten: 179

Re: Moeilijke zin

"Ik zou liever in plaats van ik zou jou wel eens willen hebben zien blijven staan kijken hebben willen zien durven blijven staan kijken hebben willen zeggen."


Ik zou liever - in plaats van: ik zou wel eens willen hebben zien blijven staan kijken - hebben willen zien durven blijven staan kijken, hebben willen zeggen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Moeilijke zin

"Ik zou liever in plaats van ik zou jou wel eens willen hebben zien blijven staan kijken hebben willen zien durven blijven staan kijken hebben willen zeggen. " is de zin...

Ik zou liever hebben willen zeggen :

"(ik zou jou wel eens) hebben willen zien durven blijven staan kijken" ,

in plaats van:

"ik zou jou wel eens willen hebben zien blijven staan kijken"
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 179

Re: Moeilijke zin

Hij is leuk, dumery :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Moeilijke zin

Thx Jan, ik was net op dezelfde wijze bezig. Met interpunctie wordt het meteen iets duidelijker, zelfs als je alles in de gewone volgorde laat staan.
Ik zou liever in plaats van "ik zou jou wel eens willen hebben zien blijven staan kijken", "[ik zou jou wel eens] hebben willen zien durven blijven staan kijken" hebben willen zeggen
Al slaat dat nog totaal nergens op.

Zelfs als spielerei vind ik dit eigenlijk niet geslaagd.

Edit: ik zie nu pas dat Kiwiwoman eigenlijk hetzelfde had als Jan, maar dan zonder kleurtjes...

Berichten: 321

Re: Moeilijke zin

ja is leuk :D

maar zelf met de uitleg moet ik hem 10 keer lezen om te snappen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Moeilijke zin

Och, een ingewikkelde vorm van zinsontleding:

"Ik zou liever in plaats van jouw fiets bromfiets hebben willen zeggen."
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Moeilijke zin

Als je "in plaats van" voorop zet, worden ze al stukken leesbaarder.

In plaats van 'jouw fiets', zou ik liever 'bromfiets' hebben willen zeggen.

In plaats van 'ik zou jou wel eens willen hebben zien blijven staan kijken', zou ik liever 'hebben willen zien durven blijven staan kijken' hebben willen zeggen.

Maar goed, het is natuurlijk een doodzonde om hier geen komma's, en vooral geen aanhalingstekens te gebruiken. Hoe kort de zin ook is, ik zou altijd aanhalingstekens gebruiken in dit soort constructies (dus bij "ik zeg ..." waarbij op de puntjes het lijdend voorwerp komt): In plaats van 'A' zeg ik liever 'B'.

In het Nederlands maakt het werkwoordelijk deel van het gezegde de zin er erg lelijk op (natuurlijk is dit een gekunstelde zin) "hebben willen zien durven blijven staan kijken". In het Latijn zou dat al een stuk korter zijn volgens mij.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Moeilijke zin

Ik merk het bij mijzelf, dat ik teveel informatie probeer te proppen in een zin, en dat daarom vaak de essentie van de zin verdwijnt door de (onnozele) extra informatie. Even een voorbeeltje:

Het meisje fietste naar huis.

Het meisje, dat vandaag speciaal in het rood gekleed was, fietste naar huis.

Berichten: 8.614

Re: Moeilijke zin

Maar goed, het is natuurlijk een doodzonde om hier geen komma's, en vooral geen aanhalingstekens te gebruiken. Hoe kort de zin ook is, ik zou altijd aanhalingstekens gebruiken in dit soort constructies (dus bij "ik zeg ..." waarbij op de puntjes het lijdend voorwerp komt): In plaats van 'A' zeg ik liever 'B'.
Absoluut mee eens. Overdreven werkwoordsgroepen als deze lijken nergens op en kunnen veel korter.
bobbyjong schreef:Ik merk het bij mijzelf, dat ik teveel informatie probeer te proppen in een zin, en dat daarom vaak de essentie van de zin verdwijnt door de (onnozele) extra informatie. Even een voorbeeltje:

Het meisje fietste naar huis.

Het meisje, dat vandaag speciaal in het rood gekleed was, fietste naar huis.
Het hangt van de context af of die informatie overbodig is.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Moeilijke zin

bobbyjong schreef:Het meisje fietste naar huis.

Het meisje, dat vandaag speciaal in het rood gekleed was, fietste naar huis.
Het hangt van de context af of die informatie overbodig is.
En in feite zou het kommagebruik daar ook op afgestemd moeten worden.

Berichten: 8.614

Re: Moeilijke zin

Inderdaad. Als er wel een komma geplaatst wordt na "het meisje" hebben we te maken met een uitbreidende bijvoeglijke bijzin en is de informatie tussen de komma's eventueel weglaatbaar. Staat er geen komma, dan hebben we te maken met een beperkende bijvoeglijke bijzin en is de informatie noodzakelijk.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Moeilijke zin

Het hangt van de context af of die informatie overbodig is.


Ik zie dat anders. Bij elke zin die een komma heeft verdwijnt de essentie van de zin. Desondanks is het bijna onmogelijk om zinnen zonder komma's te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Moeilijke zin

Bij elke zin die een komma heeft verdwijnt de essentie van de zin.
Kun je dat onderbouwen? Bij voorkeur moet je dan ook een definitie geven van 'de essentie van een zin' :D
Desondanks is het bijna onmogelijk om zinnen zonder komma's te gebruiken.
Hoe los je deze paradox op? (Al vermoed ik dat een antwoord op bovenstaande vraag een eerste stap is.)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer