Go computer!

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 8.614

Go computer!

Sinds de computer Deep Blue schaakgrootmeester Kasparov versloeg, verlegden computerprogrammeurs hun blik naar het Aziatische bordspel Go. Tot op de dag van vandaag is het nog geen computer gelukt een Go-prof te overmeesteren. Terwijl de spelregels eenvoudiger zijn dan van schaken. Ook wetenschappelijk onderzoekers doen mee aan de internationale strijd om deze uitdaging als eerste te volbrengen, waaronder Guillaume Chaslot van de Universiteit Maastricht.


Lees meer ... Kennislink
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Go computer!

Eén van de verwante artikels is ook wel de moeite waard. (Zie hier of onderaan bovenstaande link)


Ik zou nog niet durven zeggen dat de mens is uitgeteld tegen schaakcomputers. Fritz is zopas nog sterker geworden dan de versie die tegen Kramnik won. Ik zie nog steeds uit naar de organisatie van een match Rybka - wereldkampioen.


Ook een interessante vermelding in deze context is Chessbrain welk eigenlijk aantoont dat met meer rekenkracht een mindere schaak engine toch beduidend sterker kan worden.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Go computer!

Ik zou nog niet durven zeggen dat de mens is uitgeteld tegen schaakcomputers. Fritz is zopas nog sterker geworden dan de versie die tegen Kramnik won.
Klinkt een beetje tegenstrijdig?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Go computer!

:D Twee zinnen zouden los van elkaar moeten staan. De mens heeft nog steeds kans op gelijk spel indien er niet geblunderd wordt. Als ik het goed voor heb speelde Deep fritz op 2 dual core's en kreeg kramnik de computer zelfs enkel weken op voorhand om te oefenen. (Ter vergelijking; Rybka won het WCCC met een score van 9/9 en draaide op 40 cores: 5 x 2 x quadcore). Indien er maar op één core gespeeld wordt blijft er dus zeker een kans bestaan al is die vrij klein.

Een schaakprogrammeur heeft me ooit verzekerd dat een schakende supercomputer in 2007 het altijd van de wereldkampioen schaak zou halen. Ik ben het daar helemaal mee eens. Het is in elk geval dichtbij, maar ik schuif het iets op, het kan een paar maanden schelen.

In ieder geval zijn we nog niet to aan forfait scores. Rybka kan daarentegen nog steeds verslagen worden met handicap.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 5

Re: Go computer!

Als de computer niet te hard wordt ingeperkt, heeft de mens geen kans meer. Als de computer geen openingsboek zou gebruiken, kan de mens waarschijnlijk nog winnen. Maar laat je een (beperkt) openingsboek voor de computer toe, zal de mens weinig kans maken in het geval dat Rybka wordt gebruikt, dit programma schaakt het sterkst op deze planeet.


Onlangs was Rybka verloren van een grootmeester (2700 ELO), maar dit was met een handicap voor het programma.

Zonder handicap weet je al wie de winnaar van Rybka - wereldkampioen (Anand) zal zijn.


groet

Kim

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Go computer!

Zie mijn link over de details voor de handicap match.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer