Frequentiegeregelde motor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 19

Frequentiegeregelde motor

Hallo allemaal,

ik zit eigenlijk met het volgende:

In een praktische opstelling voeden we een asynchrone motor (2 poolparen dus 1500 omw/min nominaal) mbv van een frequentie regelaar. Allereerst sturen we de motor naar het nominale toerental. Tijdens dit nominale toerental gaan we de motor nominaal belasten. Uiteindelijk meten we dan de volgende stromen:

I fase net = 9A I fase motor = 7,41A

Tot zover geen probleem. Nu brengen we het toerental terug naar 900 omw/min (frequentie gaat dus omlaag, verder nog steeds vollast) we meten nu opnieuw de stroom:

I fase net = 6,2 I fase motor = 7,25

Schijnbaar levert de frequentie regelaar dus een hogere stroom aan de motor dan dat er uit het net getrokken wordt. De vraag bij deze meting is dit verschijnsel te verklaren. Nu heb ik daar het volgende theorietje aan vastgeplakt:

Een frequentieregelaar trekt uit het net eigenlijk alleen maar werkelijk vermogen. (cos phi is nagenoeg 1). Het benodigde blindvermogen ontrekt de regelaar uit het gelijksspannings tussen circuit. De frequentieregelaar “creert” dus als het ware zelf het benodigde blindvermogen. Daarom is er voor de frequentieregelaar ook geen cos phi compensatie nodig.Verder denk ik dat de verschil stromen ook wel te verklaren zijn, mijns inziens komt dit doordat de frequentie daalt. De ohmse last blijft gelijk maar de inductieve last zal afnemen. Hierdoor wordt een gedeelte van de blindstroom gecompenseerd en zal de gemeten stroom aan de uitgang stijgen

Kan iemand zeggen of het bovenstaande klopt? En zo niet zou iemand mij de goede weg in willen duwen?

alvast bedankt!

groetjes

Edwin

Reageer