[natuurkunde] warmte-experimenten in de joulemeter

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[natuurkunde] warmte-experimenten in de joulemeter

als we een blokje ijs van 100 °C in een joulemeter met een warmtecapaciteit van 90 J/°C doen waarin zich 135 g water van 8,5 °C bevindt dan zal de eindtemperatuur 14,3 90 °C bedragen.

bereken de massa van het blokje ijzer.

Qop = Qaf

Qwater + Qjoulemeter = Qijzer



.............................+................=.................................

...............

.............................+................=.................................

...............

m ijzer = ....................................................

______________________________ = ...................

....................................

ik kom der echt niet uit graag wie kan me helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] warmte-experimenten in de joulemeter

Dag Asemoni, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??
Quote[td] [color="#808080"][b][u]WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE [/u][/b] [i]Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen. [/i][/color] [/td]
Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt?? Want je zult toch al iéts van warmteleer moeten weten voordat ze je aan dit soort sommetjes laten beginnen.... Weet je wat warmte is, wat een soortelijke warmte(capaciteit) of een warmtecapaciteit is? Wat ΔT betekent? Ken je formules om mee te werken? Dat soort dingen.

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [natuurkunde] warmte-experimenten in de joulemeter

asemoni schreef:als we een blokje ijs van 100 °C in een joulemeter met een warmtecapaciteit van 90 J/°C doen waarin zich 135 g water van 8,5 °C bevindt dan zal de eindtemperatuur 14,3 90 °C bedragen.

ik kom der echt niet uit graag wie kan me helpen?
Een blokje ijs van 100 °C :D Weet je zeker dat je geen typefout hebt gemaakt?

En wat bedoel je met "dan zal de eindtemperatuur 14,3 90 °C bedragen."?

Zet hier de hele opgave een letterlijk neer, en laat dan eens zien tot hoever je zelf komt?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 1

Re: [natuurkunde] warmte-experimenten in de joulemeter

asemoni schreef:als we een blokje ijs van 100 °C in een joulemeter met een warmtecapaciteit van 90 J/°C doen waarin zich 135 g water van 8,5 °C bevindt dan zal de eindtemperatuur 14,3 90 °C bedragen.

bereken de massa van het blokje ijzer.

Qop = Qaf

Qwater + Qjoulemeter = Qijzer



.............................+................=.................................

...............

.............................+................=.................................

...............

m ijzer = ....................................................

______________________________ = ...................

....................................

ik kom der echt niet uit graag wie kan me helpen?
Ik neem aan dat "het ijs" ijzer moet zijn en dat die 100 graden is.

En dat het water de temperatuur van 14,3 graden heeft gekregen na 8,5 graden.

Qop = Qaf

Qwater + Qjoulemeter = Qijzer

c ∙ m ∙ ∆T + C ∙ ∆T = c ∙ m ∙ ∆T

4,18 ∙ 10^3 J/kg/K ∙ m ∙ 5,8 K + 90 J/kg ∙ 5,8 K = 4,18 ∙ 10^3 J/kg/K ∙ 0,135 kg ∙ 10K

2,4244 ∙ 10^4 m + 5,22 ∙ 10^2 = 5,643 ∙ 10^3

2,4244 ∙ 10^4 m = 5,121 ∙ 10^3

m ijzer ≈ 0,211 kg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] warmte-experimenten in de joulemeter

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer