[scheikunde] aantonen van methyleenblauw

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] aantonen van methyleenblauw

Hallo,

Graag zou ik jullie hulp er bij willen hebben om erachter te komen hoe je methyleenblauw aantoont nadat het toegevoegd is bij bier.

Heb het internet al doorzocht naar een mogelijke oplossing, maar tevergeefs.

Voor school moet er een stof in bier worden toegevoed met een speciaal effect.

Methyleenblauw zorgt ervoor dat de urine een blauwe kleur krijgt.

Maar we moeten uiteindelijk ook kunnen aantonen dat methyleenblauw daadwerkelijk in het bier ziet.

Weet tevens iemand hoeveel methyleenblauw er toegevoed moet worden?

B.v.d.

Berichten: 37

Re: [scheikunde] aantonen van methyleenblauw

methyleenblauw is een redox-indicator. de gereduceerde vorm van methyleen is kleurloos, de geoxideerde vorm daarentegen blauw (zie BINAS tabel 52B). misschien dat je een redox-reactie zou kunnen laten plaatsvinden zodat methyleenblauw verkleurt?

Berichten: 3

Re: [scheikunde] aantonen van methyleenblauw

Bij een redox reactie zou die dus naar de geoxideerde vorm moeten gaan en een blauwe kleur geven?

Is die blauwe kleur dan wel te zien in een halve liter bier waarvan maar een beetje methyleenblauw is?

Berichten: 37

Re: [scheikunde] aantonen van methyleenblauw

Bij een redox reactie zou die dus naar de geoxideerde vorm moeten gaan en een blauwe kleur geven?
ja.

zoek anders naar wat meer info over redox-indicatoren op, kan nooit kwaad :D houd er ook rekening mee dat methyleen alleen werkt in een zuur milieu.

of een kleine hoeveelheid methyleenblauw aan te tonen is, is een kwestie van uitproberen. ik zou denken van wel, aangezien de urine ook een duidelijk blauwe kleur krijgt.

Berichten: 817

Re: [scheikunde] aantonen van methyleenblauw

Is die blauwe kleur dan wel te zien in een halve liter bier waarvan maar een beetje methyleenblauw is?
Vergeef me als ik onwetenschappelijk klink maar:

Methyleenblauw is niet blauw, het is niet heel blauw, het is zo blauw als blauw zal worden.

Zelfs een klein mespuntje van dat ding kleur alles in de buurt blauw (natuurlijk, niet als je het naar kleurloos laat reageren eerst).

Maar ik kan met een vrij gerust hart zeggen dat ongeveer een mespuntje je glas bier zo blauw als een smurf zal kleuren.

We hebben op school eens proefjes hiermee moeten doen, en we moesten zo een smal spateltje nemen, en daarvan een mespuntje in een liter water doen (toch 4 pinten)... Laten we zeggen dat het water niet veel blauwer meer ging worden.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer