[scheikunde] berekening zuurgetal en massapercentage

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] berekening zuurgetal en massapercentage

Wij moeten voor een praktische opdracht

1)het zuurgetal berekenen en

2) het massapercentage vrije vetzuren in de olijfolie (bij dat laatste mogen we aannemen dat het vrije vetzuur voornamelijk oliezuur is (binas-tabel 67C)) we komen er alleen niet uit met de berekening. Kan iemand ons helpen?

Dit zijn de gegevens;

Door middel van een neutralisatie- reactie met een oplossing van kaliumhydroxide kan het zuurgetal worden bepaald. Voor zo’n bepaling wordt 5,00 gram olijfolie afgewogen en opgelost tot 100mL oplossing. Van deze oplossing wordt 10,0 mL met behulp van een maatcilinder overgebracht in een erlenmeyer. Voeg drie druppels fenolftaleïen toe. Vul een buret met 0,0100M oplossing van kaliumhydroxide en neutraliseer de zure oplossing. Tijdens deze neutralisatie- reactie reageren uitsluitend de vrije vetzuren met de oplossing van kaliumhydroxide.

Uitkomsten 1e keer: 1.90 ml

Uitkomsten 2e keer: 3.05 ml

Alvast bedankt!

Liesje

Berichten: 817

Re: [scheikunde] berekening zuurgetal en massapercentage

Schrijf alvast eens op wat jij al hebt, hoe je dat berekend hebt, en waarom je die berekening uitvoert.

Dan kunnen we kijken waar het nu precies misloopt, en bijsturen :D
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] berekening zuurgetal en massapercentage

Iemand zal je vast wel kunnen helpen. Geef zelf eerst aan wat je al hebt gedaan, schrijf je berekeningen duidelijk uit. WSF is geen antwoorden machine.

Losstaand daarvan, zijn deze uitkomsten (1,90 mL en 3,05 mL) duplo's? Als dit zo is zit er een ontzettend grote spreiding in en is je experiment inhoudelijk weinig meer waard
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 8

Re: [scheikunde] berekening zuurgetal en massapercentage

ToonB schreef:Schrijf alvast eens op wat jij al hebt, hoe je dat berekend hebt, en waarom je die berekening uitvoert.

Dan kunnen we kijken waar het nu precies misloopt, en bijsturen :D
1.90ml x 0.100mmol per ml= 0.19 mmol OH⁻ (de ml kun je dan wegstrepen en daarom hou je dus 0.19mmol over.)

0.19 mmol x 5 gram = 0.038

MAAR bij de opdracht staat het volgende nog vermeld: in de verordening van het productschap van margarine, vetten en oliën wordt vermeld dat olijfolie, verkregen bij de eerste persing een zuurgetal mag hebben van ten hoogste 6,6 mg KOH/g olie. onze uitkomst klopt dan naar ons gevoel niet.

liesje
Wouter_Masselink schreef:Iemand zal je vast wel kunnen helpen. Geef zelf eerst aan wat je al hebt gedaan, schrijf je berekeningen duidelijk uit. WSF is geen antwoorden machine.

Losstaand daarvan, zijn deze uitkomsten (1,90 mL en 3,05 mL) duplo's? Als dit zo is zit er een ontzettend grote spreiding in en is je experiment inhoudelijk weinig meer waard


de uitkomsten zijn inderdaad duplo's.

maar als het weinig meer waard is, wat dan? we moeten er een verslag van maken! (voor een cijfer dus...)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] berekening zuurgetal en massapercentage

Wat dan, tja tijdens mijn tijd op het HLO heb ik ook vaak genoeg meegemaakt dat standaard deviaties veel te veel fluctueren. Nu kan je hier altijd een leuke fouten discussie op loslaten, beetje statistiek eventueel waarden die andere mensen hebben gemeten en aan de hand daarvan uitbijters bepalen, dat kan natuurlijk altijd zolang ze aan samples uit dezelfde batch hebben gewerkt.

Verder zou je kunnen proberen te achterhalen wat de fout is die je hebt gemaakt, waardoor heb je zo veel variatie in je metingen gekregen...

succes!
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 817

Re: [scheikunde] berekening zuurgetal en massapercentage

om te beginnen.
ul een buret met 0,0100M oplossing van kaliumhydroxide
0.0100Mol/l is niet gelijk aan 0.100mmol. (want dat is 0.0001 mol voor zover ik weet)

Daarnaast lijken je waardes niet erg te kloppen zoals Wouter_Masselink al aangeeft.

Kan je evt bij een medestudent kijken of hun waardes ook afwijken, en zoniet, kan je aan betere waardes geraken?
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 8

Re: [scheikunde] berekening zuurgetal en massapercentage

ToonB schreef:om te beginnen.

0.0100Mol/l is niet gelijk aan 0.100mmol. (want dat is 0.0001 mol voor zover ik weet)

Daarnaast lijken je waardes niet erg te kloppen zoals Wouter_Masselink al aangeeft.

Kan je evt bij een medestudent kijken of hun waardes ook afwijken, en zoniet, kan je aan betere waardes geraken?
in de opdracht stond 0.0100 maar de leraar gaf als voorbeeld op het bord dat je met 0.100mmol per ml om mee te beginnen te rekenen......

Berichten: 8

Re: [scheikunde] berekening zuurgetal en massapercentage

in de opdracht stond 0.0100 maar de leraar gaf als voorbeeld op het bord dat je met 0.100mmol per ml om mee te beginnen te rekenen......
ik heb het mn leraar gevraagd en het moet volgens hem 0,0100 M zijn.

alleen dan wordt het antwoord nog kleiner.

ik heb nu dus

1.90* 0.0100= 0.019 mmol OH-

0.019/5 gram= 0.0038

gr liesje

Berichten: 8

Re: [scheikunde] berekening zuurgetal en massapercentage

we hebben nu de volgende berekening:

we gebruiken daarvoor de volgende formule: (56,1 M v) / w

M = Molariteit van de natriumhydroxide oplossing

v = de verbruikte hoeveelheid natriumhydroxide oplossing (in ml)

w = de ingewogen hoeveelheid vet (in g)

dat geeft: (56.1*0.0100*1.90) / 5= 0.21318

(56.1*0.0100*3.05) / 5= 0.34221

is dat goed? in de opdracht staat dat het ten hoogste een zuurgetal vn 6,6 mag hebben. ons antwoord valt dan in het niet...

Berichten: 8

Re: [scheikunde] berekening zuurgetal en massapercentage

ik denk dat ik het antwoord op vraag 1 heb.

we hadden moeten delen door 0,5 in plaats van door 5.

nu moeten we vraag 2 nog, we weten de formule vna oliezuur wel maar niet die van olijfolie. hoe zouden we daarachter kunnen komen of weet iemand die uit zn hoofd?

alvast bedankt

Berichten: 8

Re: [scheikunde] berekening zuurgetal en massapercentage

Bereken het zuurgetal van de onderzochte olijfolie.

We gebruiken de volgende formule om het zuurgetal te berekenen:

Zuurgetal=(56.1*M*v)/w

Bij deze formule is

56.1= de molaire massa van KOH

M=molariteit van de KOH oplossing

v=de verbruikte hoeveelheid KOH oplossing

w=de ingewogen hoeveelheid vet (in dit geval olijfolie).

Voor de uitkomst van w hebben wij het volgende berekend:

5 gram olijfolie oplossen tot 100ml oplossing

In verhouding heb je nu dus 0.5 gram olijfolie in de oplossing zitten.

Invullen 1e bepaling geeft een zuurgetal van: (56.1*0.0100*1.90)/0.5= 2.13

Invullen 2e bepaling geeft een zuurgetal van: (56.1*0.0100*3.05)/0.5= 3.42

Gemiddeld is dat 2.13 + 3.42= 2.775 = afronden geeft: 2.78

is dit een juist antwoord op de vraag?

Berichten: 8

Re: [scheikunde] berekening zuurgetal en massapercentage

aardig dat er nog gereageerd word.

krijg ik nog een antwoord op mijn vraag?

alvast bedankt!!

Berichten: 6

Re: [scheikunde] berekening zuurgetal en massapercentage

Hallo, ik ben na deze vele jaren toch benieuwd hoe jullie dit uiteindeljk opgelost hebben en hoe ik dit zelf zou moeten gaan doen.

Het gaat bij mij om een PO scheikunde waarbij ik een kwantitatieve bepaling moet gaan doen van een zuurgehalte m.b.v. een titratie. (bijv. het zuurgetal van vetten en olie)
 
Ook is mijn vraag  wat het zuurgetal is en wat het inhoud. Ik heb gezocht op wikipedia (waar ik het niet begreep) en in m'n boek waar het niet in stond.
 
Groetjes,
 
Daan

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [scheikunde] berekening zuurgetal en massapercentage

Daan Kivits schreef: Ook is mijn vraag  wat het zuurgetal is en wat het inhoud. Ik heb gezocht op wikipedia (waar ik het niet begreep)
Van Wikipedia: "Het <b>zuurgetal</b> is gedefinieerd als de hoeveelheid kaliumhydroxide die nodig is om één gram van een chemische stof of mengsel van chemische stoffen te neutraliseren. Het is een maat voor het aantal vrije carbonzuurgroepen in de substantie. Het zuurgetal wordt uitgedrukt in de eenheid mg KOH/g." Wat is er precies wat je niet aan deze definitie begrijpt?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer